Sunday, January 16, 2011
Mid Valley-Special Post
Friday, January 14, 2011
Super Junior Fever!!!





Tuesday, January 11, 2011
Watching AJL 25...sHHHhhh
Tuesday, December 14, 2010
Langkawi
Waaaahhh! Dah lama rasanya tak pergi Langkawi! Kali terakhir aku pergi sana 6 tahun lalu. Tahun 2004. Masa tue aku pergi untuk Wilderness Adventure Camp, wakil negeri Pahang. Dah lama sangat tu, dah ada banyak perubahan kat Langkawi nie. Memanglah dah banyak kali aku pergi tapi zaman kecik2 manalah nak ingat keadaan dia. Nak beli-belah pun tak reti lagi.
Kali nie aku berpeluang pergi sebab ikut makcik aku yang mesyuarat kat sana. Kitorang 2 buah keluarga pergi. Semua sekali 7 orang. Waah..memang padatlah kereta dari Seremban ke Kedah. Kitorang naik feri dari Kuala Kedah. Perjalanan makan masa 1 jam 15 minit. Mula-mula okey jer, tapi lama-lama aku mabuk hahaha..terus aku tidur.
Sampai jer, aku terus nampak burung helang yang besar tue. Oh, aku tak pernah ambik gambar kat situ. Jadi, kitorang pegi malam sebelum kami balik sebab sebelum tue kami pi jalan2 kat tempat lain. Bukan main susah nak tangkap gambar burung helang tu waktu malam sebab kamera aku bukannya yang jenis mahal, kan. Yang kat bawah nie adalah yang terbaik dapat aku tangkap.
Lepas tu, Langkawi nie kan terkenal dengan sejarah Mahsuri yang dihukum bunuh kerana fitnah. Jadi, kami pun melawat makam Mahsuri. Kat bawah nie, gambar makam beliau dan sejarah dia sekali.
Wednesday, December 8, 2010
gRaDuaTed!!!
Hahahaha....I've been thinking not to make this blog looks like a diary because I just want to share my the-so-called brilliant opinions BUT this time I want to change it!
I can't stop myself from sharing my story on my very own CONVOCATION DAY! There are a lot of things I want to share! Oh, oh, when was it? It was on 28 November 2010 and the ceremony was held at Dewan Sri Budiman, UiTM Shah Alam.
My degree is Applied Language Studies in English for Professional Communication with minor Business Management. It was a 3-year-study, though.
Owh, why am I telling you all the details? Well, just because I'm so excited that I'm finally graduated at my age of 21. hehe...
THE SAD STORY about my convo day, I was having FEVER! huhu...my nose kept running and my head kept spinning. I was at the hall by 12.30 p.m. and before that, I only had a small plate of fried noodle and a glass of nescafe....AND not forgetting, 2 tablets paracetamol...huhu...
My number was 806 and can you just imagine how my situation was? I kept holding and exchanging tissues, holding myself from fainting because my stomach grew hungry, blablabla... My turn only came when it was about 4.30 p.m. and it only lasted for about 2 minutes! huhu...waited for almost 5 hours?? BUT I'm telling you, it's worth it!
Because my picture was so nice that I can't wait to go home and hang it on the wall...
Because my mother was there to watch me walking on the stage and get my first degree, and I'm her first child, of course she was very happy...
Because my grandfather was there also to watch me...because I'm his first grandchild to graduate...hehehe
When it finished, I was surprised to receive this very beautiful bunch of roses. I could feel it was full of love because my MOM bought it for me...THANK you MOM...I love you so much! You know what? Those roses were the first flowers I ever got in my life! hahaha...I know, I don't have a boyfriend...but I'll find one very soon hehehe
It was raining immediately after the ceremony finished that everyone ran for shelter. I couldn't find my course-mates to snatch memorable pictures with them. huhu...plus, I was like zombie already. Sooooo hungry and tired... All I wanted was a nice SLEEP...hehe..
Although I wasn't feeling well, but I was very happy to have almost all my family members came all the way from our hometown to Shah Alam just to attend my convocation day! Thank you...thank you so much!
I'm graduated in my first degree...and I think I want to be graduated in masters too... Think it's a good idea?? We will wait and see... ^___^
Tuesday, November 30, 2010
kerja oh kerja
Tapi, aku tahu...perjalananku tak terhenti di situ sahaja. Masih banyak yang aku perlu uruskan walaupun gred kumulatif hanya akan diketahui dalam masa sebulan lagi. Aku perlu membuat pengesahan dengan JPA bahawa aku sudah tamat belajar kerana badan itu yang menaja pengajianku selama ini. Aku juga harus membuat permohonan jawatan dalam laman web SPA kerana aku diminta untuk berkhidmat selama 4 tahun dengan kerajaan...
Dan....di situlah bermulanya kehidupan aku sebagai PEMBURU KERJA. Tapi apa yang menariknya, aku tak keluar berjalan ke sana ke mari, turun naik tangga pejabat, atau apa-apa sahaja yang orang lain akan buat untuk cari kerja. Habis, apa aku buat? Aku hanya perlukan INTERNET!!! hahaha...pada mulanya, aku pun tak sangka yang aku akan buat begini. Mencari kerja dengan hanya duduk di depan komputer!
Perkara pertama yang paling penting ialah RESUME! Jadi, aku sediakan resume dalam 2 bahasa iaitu BM dan BI. Nanti senang, bila aku dah jumpa jawatan yang aku cari, aku hanya baiki dan tambah apa yang diperlukan dan terus hantar. Erm...apa jawatan yang aku nak tu? Sebenarnya, aku sangat berminat nak jadi cikgu. Tapi itu dulu....sebelum aku melanjutkan pengajian dalam bidang ini. Sekarang, aku sangat....amat....teramat mahukan jawatan sebagai EDITOR atau PENTERJEMAH. Kenapa?
Sebab utama, sebab MINAT aku yang mendalam dalam bidang itu setelah aku menjalankan latihan praktikal di Institut Terjemahan Negara. Aku rasakan, inilah bidang yang paling sesuai dengan aku. Dari segi keupayaanku, aku yakin yang aku dapat bekerja dengan cemerlang dalam bidang ini. Jadi, sebaik sahaja mendaftar di laman web JenJobs dan Jobstreet, aku hanya mencari jawatan sebagai editor.
Hampir setiap malam, aku mencari melalui internet...aku menggunakan khidmat Google untuk mencari kerja kosong terkini di Malaysia. Memang ada banyak kerja di Malaysia ini tapi aku tak yakin untuk mencuba bidang lain seperti customer service etc. Mungkin inilah yang dikatakan memilih kerja? Mungkin...
Lama-lama, aku jadi bosan pula mencari kerja. Sudah 2, 3 bulan aku menghantar resume kepada berbagai-bagai agensi sama ada swasta atau kerajaan. Hampir semua tak ada jawapan. Haih...aku semakin malu pada orang kampung yang sibuk bertanya bila aku akan kerja? Bagi aku, inilah masanya untuk aku luangkan masa bersama keluarga kerana bila aku dah mula kerja nanti, mungkin aku akan jadi sibuk sampai tak sempat nak balik, betul kan?
Ditakdirkan, satu hari aku dapat panggilan untuk pergi temuduga di Cheras. Syarikat buku. Walaupun masa tu baru tiga hari umat Islam berpuasa, aku pujuk mak aku untuk benarkan aku pergi temuduga...dan aku pergilah. Aku memang buat persediaan yang rapi. Dari segi mental, pakaian, dan blabla...Tapi, apa yang mengejutkan aku ialah bila penemuduga katakan, kelayakan ijazah yang aku ada terlampau TINGGI untuk jawatan editor itu. Hah?? Terkejut aku tapi aku tak tunjuk. Mungkin dia nak provok aku kot? Aku katakan, apa-apa pun, aku masih boleh belajar mengadaptasi diri dengan keadaan sekitar...tak taulah, dia hanya tersenyum. Mungkin aku masih muda dan mentah pada fikiran dia. Ya lah, mahu jadi editor pada umur 21??? apa-apa sahajalah...jawatan itu bukan ditakdirkan untuk aku.
Aku pun pulang ke kampung...aku tak kecewa malah aku bangga kerana aku sudah ada pengalaman pergi temuduga untuk kerja. Itulah temuduga pertama aku dalam tempoh 5 tahun. 5 tahun lepas aku ditemuduga untuk memasuki pra-TESL yang mana aku gagal. Dan kali ini, aku tahu aku tak akan dapat kerja itu tapi hatiku puas.
Walaupun aku menganggur, sebenarnya aku anggap diriku sebagai HOUSE MANAGER atau pengurus rumah. Kerana aku bantu emak untuk kemas rumah, memasak, ajar adik-adik mengaji, tolong nenek dan atuk di kedai, dan bermacam-macam lagi. Aku tidak hanya goyang kaki di rumah seperti orang lain. Jadual aku penuh dan aku gembira.
Namun, setelah 5 bulan di rumah, aku jadi pasrah. Tiba-tiba hatiku terdetik untuk menyambung pengajian ke peringkat sarjana (masters). Sebenarnya itulah cita-cita asalku. Namun, disebabkan kewangan, aku ingin menangguhkan dulu hasrat itu...tapi sekarang, aku jadi berbelah bahagi. Mahu kerja atau sambung belajar???
Aku pun mula buka laman web IPTA yang ada kat negara nie dan tengok2, permohonan untuk ke masters semuanya dah tutup termasuklah universiti yang aku pernah belajar dulu. Kecewa. Tak tahu apa nak buat. Aku dah letih nak cari kerja...dan keinginan untuk belajar semakin kuat.
Lalu, aku bermohon kepada Yang Esa. Ya Allah Ya Tuhanku, hanya Engkau yang tahu apa yang terbaik untukku. Berikanlah aku apa yang baik itu dan permudahkanlah urusanku untuknya. Amin....
Satu hari, pensyarah yang juga mentorku dahulu menghubungiku. Katanya pihak universiti ingin menawarkan tempat untukku menyambung pengajian. Aku jadi hairan. Aku tak pernah hantar permohonan tapi bagaimana aku boleh dapat? Mentorku itu menjawab, disebabkan keputusanku yang cemerlang, pihak UiTM ingin menawarkan tempat kepadaku. Oh?? Aku sambut berita itu dengan penuh kesyukuran. Sungguh tak sangka! Akhirnya, aku pasti, inilah jalan untukku sebelum memasuki alam kerjaya. Walaupun aku masih tak pasti tentang kewanganku, aku yakin Allah ada untuk membantuku. Semoga perjalanan aku selepas ini lancar dengan izin-Nya, amin...
Monday, October 11, 2010
Bermimpilah...
Aku tahu, ramai di luar sana yang tidak percayakan mimpi. Ada yang mengatakan mimpi hanyalah mainan tidur, malah ada yang bencikan mimpi! Mereka mengatakan mimpi membuatkan mereka letih. Mimpi menganggu waktu tidur mereka!
Apa-apa pun yang mereka kata, aku tetap dengan pendirian aku. Aku suka bermimpi. Bagiku, mimpi adalah tempat dan waktu di mana otakku boleh mencapai apa yang tidak boleh dicapai di alam realiti. Semasa bermimpilah otak kita menjadi lebih kreatif.
Kebetulan pula malam tadi, aku menonton saluran Discovery Science mengenai otak manusia. Dikatakan apabila manusia tidur, pada masa ini semua anggota badan lain sedang berehat dan tidak bergerak. Lalu, pada masa inilah semua...SEMUA bahagian di dalam otak akan bangun dan berhubung antara satu sama lain! Dan sebab itulah manusia bermimpi. Oh, jangan tanya kalau anda tidak bermimpi...aku tidak tahu. Aku hanya melaporkan...
Di sini, aku ingin berkongsi suatu mimpi yang tidak dapat aku lupakan sepanjang hayatku. Ianya berlaku semasa aku di tingkatan tiga. Pada masa itu, aku sibuk mengulangkaji untuk peperiksaan pertengahan tahun. Masa itu, aku bencikan subjek Sejarah. Aku tidak suka menghafal segala tarikh dan kadang-kadang aku tidak memahami peristiwa yang berlaku.
Satu tabiatku, apabila membaca pasti mengantuk. Sudahlah aku membaca di atas katil, pastinya bertambah-tambahlah mengantuk. Aku sedang membaca buku Sejarah waktu itu. Aku terus letak tepi dan tidur. Semasa tidur, aku bermimpi....
Waaahhhh!!! Aku kini sedang berada di zaman sebelum penjajahan British! Aku berada di zaman kegemilangan Melaka! Semasa Melaka menjadi pusat perdagangan yang sangat terkenal! Aku dapat melihat aktiviti-aktiviti perdagangan berlangsung di depanku! Semua orang sibuk menurunkan barang dagangan dari atas kapal. Yang perempuan memakai baju kurung dan selendang nipis di atas kepala. Yang lelaki memakai baju melayu, mengikat kain di kepala dan pinggang. Semua di hadapanku seperti betul-betul berlaku!
Apabila tersedar dari tidur, pandanganku pada Sejarah berubah 180 darjah. Aku mula meminati Sejarah dan aku mula mendapat markah yang tinggi. Semuanya hanya kerana sebuah mimpi...
Ada banyak lagi mimpi yang aku alami menjadi kenyataan atau menjadi petunjuk untuk perkara yang berlaku. Aku akan kongsikan lain kali...
Bermimpilah...
Popular Posts
-
Hai semua! Haa...kepada kaum wanita, mesti biasa pakai lipbalm atau lipstik kan? Kebanyakan orang yang tak pakai mekap pun mungki...
-
KEBAIKAN atau * KEBAIKKAN? KEBURUKAN atau * KEBURUKKAN? KEMASUKAN atau * KEMASUKKAN? Sebagai ahli bahasa, saya rasa sangat geram bila bahasa...
-
Hai, terima kasih sebab buka post ini. Dan tahniah diucapkan sebab nampaknya anda mahu belajar. ^^, (Nota: Post ini akan dibuat dalam bahasa...
-
Hai semua! Mesti korang pernah nampak produk ni kan? Kalau yang biasa pegi Watsons tu mesti ada. Haaa...kali ni aku nak kongsi a...
-
AMARAN! Saya bukan jual produk kecantikan. Saje nak share pengalaman saya sendiri. Sama macam ramai orang lain, saya salah seorang yan...
-
Hahahahahaha....pelik tak soalan aku kali ni? Pernah tak korang rasa dianiayai diri sendiri? Maknanya, lebih kurang badan korang sabo...
-
Aku tau, ramai orang hairan kenapa aku boleh tahan tak tidur waktu malam. Nak tau tak, aku sendiri pun hairan hahaha... Bila fikir-fikir b...
-
haha...pesal tetibe plak tajuk aku nie? ada pape ke? xderlah...sebenarnya da lama ada idea nak tulis menda nie, cuma belum berkesempatan lag...
-
Waaaahhh! Dah lama rasanya tak pergi Langkawi! Kali terakhir aku pergi sana 6 tahun lalu. Tahun 2004. Masa tue aku pergi untuk Wilderness Ad...
-
Sebenarnya sebelum nie, aku tak pernah dengar pasal novel Salina karya Dato' A. Samad Said nie sebab aku jarang baca akhbar (hehe...) P...
