Wednesday, February 22, 2012

Rezeki Ada Di Mana-Mana

Nak dijadikan cerita, I QUIT my job!

Yezza!

Aku berenti keja part-time aku sebagai penterjemah sebab sebenarnya aku memang tak sempat nak buat proposal aku. Kerja terjemahan tu memang makan masa yang sangat lama untuk disiapkan.

Yes, aku terjemah subtitle. Satu cerita yang duration dia satu jam, aku perlukan sekurang-kurangnya 8 hingga 12 jam untuk siapkan! Aku buat kerja lambat ke? No, no, no. In fact, orang yang bagi kerja kat aku tu cakap aku adalah antara yang paling laju buat kerja. (Ops, bukan nak membangga diri. Cuma nak membuktikan, kerja terjemahan memang memakan masa yang lama).

So, aku pun, dengan rasa rendah dirinya hantar e-mel menyatakan aku nak berenti (masa bulan Januari hari tu). Aku bagi alasan, nak fokus pada study dan diorang tak cakap apa-apa. So, starting from that, aku dah tak dapat projek.

Kan aku kerja dengan lecturers jugak. Tapi, bermula dari bulan dua, diorang dah tak bagi aku buat kerja and suruh aku fokus pada proposal. Sebab aku kan kena defend. So, diorang memandang serius perkara ni. Aku tak boleh main2 dah. Kena mula buat kerja.

Mula2 aku rasa okey lah. Aku rasa lega sebab akhirnya aku dapat tumpukan perhatian. TAPI lama2, aku baru perasan yang duit aku makin lama makin habis! Yes, dan aku baru sedar yang aku takde sumber pendapatan sekarang ni!

OH NO!

Sekarang, aku dah present dah pun, cuma tak tau keputusan lagi. Kalo belum baca, boleh klik sini.




Tapi sekarang, yang jadi masalahnya, mana aku nak cekau duit neh? uhuhuhu...it's all about time, you know. Bukan aku tak boleh nak cari kerja lain tapi sebab walaupun dah habis present, aku still kena baiki proposal aku dan sentiasa jumpa supervisor untuk discuss proposal tu...

Masa2 ni mula lah nak rasa menyesal sebab tak jimat duit masa ada duit dulu. Tapi dah tak guna menyesal. Sekarang, aku cuma perlu positifkan diri dan cakap kat diri aku:

"Jangan risau, rezeki tu ada kat mana2. Jangan risau. Doa jer banyak2 semoga dimurahkan rezeki...."

Dan betullah kata orang, kalau kita positif, pasti perkara positif akan datang pada kita! Insya Allah...

Apakah perkara itu? Erm, aku akan bagitau lepas confirm kan semuanya...Jangan risau. Nanti aku akan link kan pada post yang akan datang.

Cuma kena ingat! Sentiasa positif!

Baca sambungan Rezeki Ada di Mana-Mana

Sunday, February 19, 2012

Defence of Proposal!

Hai semua!

Yes, macam blogger2 lain selalu tulis, dah lama aku tak update...kan?

hehehehe...i'm so sorry. 
(tapi tak tau la sebenarnya ada orang tunggu tak aku update hahahaha perasan sendiri jer nih)

sebenarnya dua, tiga minggu lepas aku sibuk menyiapkan proposal (yang aku duk bising tak siap2 tuh) sebab aku kena bentangkan dah menda alah tu. Pembentangan kertas kerja ni digelar sebagai defence of proposal. Kenapa ada perkataan defence?

Sebab masa present tu, kita kena pertahankan kenapa kita nak buat tajuk tu. Kena yakinkan panel-panel penilai kenapa kajian kita tu penting kepada masyarakat, penting kepada bidang kita.

So, nak dijadikan cerita, minggu lepas aku kena buat mock defence dulu. Mock defence ni belum dinilai. Kita cuma present dan ada ramai audience. Lepas present, orang akan tanya soalan dan bagi pendapat mengenai kajian kita. So, dari situ, kita akan perbaiki untuk defence yang sebenar!

Yang sedihnya, masa mock defence, ramai orang dah takde dalam hall tu sebab aku yang last. So, x ramai yang bagi komen dan pendapat. Tapi takpelah...aku tetap perbaiki proposal aku berdasarkan cadangan supervisor.

Masih ingat tentang Salina? Kalau tak pernah baca, bolehlah klik di sini. Kan mula2 aku sepatutnya kaji Salina, lepas tu supervisor cadangkan aku kaji LIMA novel! Walaupun agak terkejut, aku buat jer apa yang dia suruh. Maknanya aku tulis dalam proposal penuh dan hantar kepada panel.

Oh ya, defence of proposal tu baru saja berlangsung hari Jumaat (17 Feb 2012) hari tu. Macam hari tu jugak, aku yang terakhir present. Sebenarnya cuma 3 orang budak Masters yang present hari tu. So, takdela aku tunggu lama sangat.

Masa aku berdiri di hadapan EMPAT orang panel tu, aku fikir "betul ke aku nak defend ni?" sambil tangan tengah bukak slides dan bersedia untuk present.

So, bila aku start, aku cakap jer apa2 berdasarkan slides yang aku dah buat. Sebenarnya, aku tak praktis sangat untuk present kali ni huhu...selalunya sebelum present, aku akan praktis dalam 10 kali tapi kali ni aku hanya praktis 2 kali!

Nasib baik aku dapat present dengan lancar.Masa present aku maintain eye-contact dengan semua panel. Tak semena-mena aku dapat kekuatan untuk cakap jer...mungkin berkat doa, alhamdulillah.

Pastu, tibalah sesi soal jawab.

OH NO!!!!!

Ini yang aku tak suka ni! Rupa-rupanya tajuk aku tu tak cukup untuk meyakinkan mereka ini! huhuhu...aku tau, mungkin salah satu sebabnya adalah takde sorang pun panel tu dari bidang aku, terjemahan! Tapi diorang semua dari bidang bahasa laa...tapi jenuhla aku nak terangkan kenapa aku pilih teori itu dan kenapa aku nak buat kajian tu...

Sampai satu tahap, seorang dari mereka cakap kat aku..

"I'm sorry, Aziemah but I'm not convinced"

Oh my! Rasa nak terjatuh masa tu! Rasa macam halilintar memanah bumi! Tapi aku tabahkan diri sebab dia sebenarnya dari bidang bahasa dan teknologi. So, aku cuba lagi explain dan cuba yakinkan dia dan panel lain.

Kemudian, diorang cakap kenapa nak buat sampai LIMA novel? Itu terlampau banyak. Bayangkan SATU novel sahaja dah 500 mukasurat! Okey, itu buatkan aku LEGA sebab diorang suruh kurangkan jadi DUA!

Lepas hampir 45 minit sesi itu...aku dilepaskan. Fuh! Lega!

Tapi...lepas keluar dari bilik tu, aku rasa TAK PASTI sangat...aku memang tak pasti sama ada aku lepas ataupun tidak. Kawan aku yang 2 orang lagi macam yakin ajee...

Aku pulak memang TAK PASTI 100%. Agak sedih laa tapi aku boleh nampak, dalam tu tadi, 2 panel macam menyebelahi aku dan 2 panel macam mempersoalkan kajian aku.

So, tak tau lah...berserah saja. Kalau tak lepas, bulan Mei kena present balik. Kalau lepas, aku boleh teruskan kajian aku dan mula kumpul data.

Tapi, aku nak sangat lepas kali ni sebab aku nak habiskan pengajian aku dalam tahun ni jugak! Amin...

-hehehehe baju yang sama aku pakai untuk present di conference. After present terus rasa lapar sangat. Tapi sambil makan masih terasa resah memikirkan presentation itu-

p/s: semoga aku lepas. Amin! Berkat doa korang semua. Nanti aku bagitau keputusannya. Thank you!

Thursday, January 12, 2012

Perkataan Hari Ini: Jangan Tegur!

Semua orang ada kegemaran dia sendiri. Betul tak?

Cuba fikir betul2. Mesti ada benda yang korang suka sangat buat.

Sekarang dah pasti apa perkara yang korang suka tu? Okey, mari aku bagi contoh.

Korang suka sangat makan.


Bayangkan, korang tengah happy menghadap makanan. Baru rasa nak enjoy makan nie, tiba2 ada orang tegur:

"Hish...suka sangat makan!"

Haaa...rasa2nya terbantut tak selera makan korang? Kalau tak, aku memang tabik la pada korang. Tapi kalau aku, memang tersentapla weh.

Apa hal? Suka hati orangla nak makan ke tak nak makan. Bukan pakai duit kau pun. Betul tak?

Okey...contoh seterusnya. Apa ek aku nak bagi contoh? Seboleh-bolehnya aku tak nak bagi contoh yang aku baru alami. So, contoh yang ada kat sini hanya perumpamaan kepada apa yang aku baru alami. Okey.

Contohnya korang suka sangat baca buku. Terutamanya buku komik atau majalah.


Bayangkan, tengah syok2 baca, kawan korang pun tegur...

Mula-mula tak dengar sebab tengah pakai headphone. Korang pun susah-payahla pause lagu dan bukak headphone korang tu. Pastu korang tanya:

"Apa dia?"

"Suka sangat baca komik. Bawak2 la baca buku rujukan ke, kamus ke...blabla"

Korang bayangkan apa rasanya? Dahlah tengah syok feeling2 kelakar baca komik, tetiba nak kena dengar syarahan free? Sentap weh. Apa? Ingat orang yang baca komik ni tak boleh dapat Anugerah Dekan ke? Tak boleh dapat straight As? Bukannya korang tak study langsung. Kadang2 nak berhibur apa salahnya?

Ish...hati aku meronta-ronta nak cerita apa aku alami tadi tapi tak boleh aa beb. Kena jaga sensitiviti masyarakat sekeliling aku. Kang tak pasal2 ada lagi orang bergaduh kat blog aku.


Jadi, aku cuma nak cakap, pada sesiapa yang rasa ringan mulut tu, tak payahlah nak tegur2 orang. Kalau tegur benda yang berfaedah tu betul jugak. Contohnya nak suruh solat ke, mengaji ke, betul jugak....tapi kalau nak tegur pun biarlah dengan cara yang berhemah. Jangan menyakitkan hati jer kerjanya. Kang tak pasal2 ko tegur, lagi orang tu malas nak solat. Tak ke naya?

Orang macam aku ni memang tak boleh ditegur. Benda yang simple2 pun tak boleh. Sebenarnya, aku lagi tak boleh orang tegur benda yg simple2. Aku rasa darah aku boleh menggelegak tetiba jer. Sorrylah weh, aku memang sentap kalau orang nak tegur2 neh.

Telemovie Review: Pintu Sakaratul Maut (2011)

Haaa...aku tengok citer ni minggu lepas lagi sebenarnya, tak sempat nak tulis review.

Kenapa dalam banyak2 cerita telemovie, aku nak tulis review pasal citer "Pintu Sakaratul Maut" ni?

Sebab, aku rasa citer ni memang boleh menimbulkan keinsafan dalam diri kita. Biasalah, drama Melayu memang akan menekankan aspek kekeluargaan. Mesej yang ingin disampaikan biasanya supaya kita mengutamakan keluarga kita.


Betullah tu kan? Memang kita kena utamakan keluarga kita.

Tapi aku rasa citer ni memang lain dari yang lain. Cara penyampaiannya sangat unik. Aku suka cara citer ni membuatkan kita berfikir.

Lagipun, lakonan semua pelakon dia memang bagus. Tak macam yang biasa kita tengok. Tak feel...tapi yang ni, aku memang rasa lakonan dia memang menjadi....

Aku tak tau apa korang nak fikir lepas tengok citer ni tapi bagi aku, citer ni memang best!

Rating: 9/10

Korang boleh download cerita ni kat sini >>> http://jiwang.net/2011/telemovie-pintu-sakaratul-maut-2011-sdtv/

Aku paling suka dialog ni:

"Sebaik-baik harta yang dibelanjakan adalah kepada keluarganya sendiri"

aku tak ingatla the exact dialogue tapi lebih kurang camtu la....

enjoy!

Movie Review: The Cat (2011) - Korean Horror Movie

Greetings!

Well, it's been a week since I updated a new post huhu... I was quite busy last week. So, I didn't have much time to write any review of movies that I watched.

Now, let's go straight to the point!

Last night, I felt like watching a horror movie (just as usual hehehe).

So, I decided to watch this Korean movie entitled "The Cat". Well, for horror movie lovers, you will know how it would look like to watch Korean horror movies.

Certainly horrific!


Yes, as the title is written, this movie is about CATs. But don't worry because the cats shown in this movie are very cute! I love how they filmed this movie. Well, I don't want to write its synopsis here. You can read more here >>> http://www.imdb.com/title/tt1935094/ and http://www.beyondhollywood.com/the-cat-2011-movie-review/

I really LOVE this movie!

Rating: 9/10


Okay, basically, it's about this little girl who died while trying to save homeless cats from being killed. But then, she was killed with those cats without people realising it. Since then, this little girl haunts people who are not being nice to cats. Interesting, right? hahahaha

BE NICE TO CATS! who knows, you might encounter this little girl hahahaha

Tuesday, January 3, 2012

Song of the Day - Penerang Hati (6ixth Sense ft Saujana) (Video)

Hi all!

HAPPY NEW YEAR 2012!

I select this song as the first song of the day in 2012 because it tries to motivate us!

So, let's start our new year with positive minds!

It is entitled "Penerang Hati" and sung by two groups: 6ixth Sense and Saujana.

One reason I like this song is because I'm a big fan of 6ixth Sense. The vocalist's voice is so sweet (for me ^__^). If you don't admire this group, it's okay.

Another reason I like about this song is because its lyrics are so beautiful. They summon us to always love our God in whatever circumstances we are in. The music is also harmonious. Not too loud...well...

The eternal love is the love of God.

This song is in Malay language. I don't think there is any video with English subtitle. Sorry.

Enjoy!


Sunday, January 1, 2012

Drama Review: Santau Merasuk (TV3)

Hai...

Pernah tengok tak movie Santau (2009)? Haaa, sekarang dah ada drama dia kat TV3.
Alaa...kan trend sekarang, drama yang banyak episod dibuat berdasarkan satu movie.

Aku tak berapa ingat Santau tu best ke tak best tapi rasanya boleh tahan laa. Mungkin sebab tu sekarang dah ada drama dia. Tajuk dia, "Santau Merasuk."


Mula-mula aku tak layan pun cerita ni, tapi bila ada housemate cakap cerita ni seram, aku terus cari kat YouTube. (Aku tak boleh nak buka Tonton la...tak tau kenapa huhuhu).

Aku rasa, mungkin sebab aku teruja sangat nak tengok cerita ni dan nak tau jalan cerita dia, aku rasa cerita ni memang best! Lagi pulak, bila tengok kat Youtube, mana ada iklan. Pastu, aku boleh terus tengok episod seterusnya....macam tengok movie la pulak kan.

Tapi sekarang baru sampai episod 3 (kalau tak silap aku laaa). 
So, kena tunggu lagi sampai minggu depan untuk tahu perkembangan seterusnya.
Semua sekali ada 13 episod. Kalau korang rasa nak tengok tanpa ada gangguan, korang tunggula sampai 13 episod habis, baru tengok online hehehehe....

Oh, mungkin akan ada orang persoalkan cerita ni. Sebab ada sorang budak ni mati disebabkan hantu. Tapi tak taulah hantu tu buat macam mana. Tau tau jer, budak tu ditemui tergantung atas pokok dan dah meninggal.

Well, korang try ah tengok and kalau rajin, mehla kongsi pendapat dengan aku.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts