Sunday, March 25, 2012

Rezeki Ada Di Mana-Mana (Sambungan)

Hello...

Waahh, ni memang dah betul2 kritikal nih. Dah sebulan tak update blog! hahahaha...

Biasalah..Sibuk sikit. Kenapa?

Masih ingat dengan post aku yang bertajuk Rezeki Ada Di Mana-Mana? Kalau belum baca, boleh click link sini.

hehehe...kan aku cakap aku dah takde sumber pendapatan. Well, satu hari tu, aku cuba positifkan diri. Aku doa banyak2 supaya dimurahkan rezeki.

Aku percaya dengan sepenuh hati: Rezeki tu ada kat mana2 jer.Kalau pandai ambil peluang, pasti rezeki itu akan datang. Dan jangan lupa, sentiasa berdoa!

Tak kiralah masa susah atau masa senang! Kena sentiasa ingat Tuhan!

Nak dijadikan cerita, tengah poket aku kering tu...ada la sorang hamba Allah contact aku. Dia cakap, dia ada kawan nak terjemah tesis dari Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris. Mula2 kawan dia suruh dia tapi sebab dia terlampau sibuk, dia offer kat aku.

Aku pun apa lagi...bak kata orang, pucuk dicita ulam mendatang!

Aku terus terima!

Tapi...stress tu tetap ada, kan...dah nama pun kerja.

Walaupun dalam 140 muka surat jer tesis dia tapi aku ambik masa seminggu jugak untuk siapkan. Nak kena fahamkan lagi terminologi yang digunakan dan macam2 lagi...

Tapi, mujurlah klien aku tu memahami dan agak rajin. Dia sediakan terms yang mungkin aku tak faham. Bagus betul dia! Bukan senang nak jumpa klien yang sanggup bantu penterjemah. Dengan bantuan dia, dapatlah aku siap cepat dan hasilnya agak memuaskan!

Alhamdulillah! Dan lepas siap, dia terus bayar melalui bank in. Syukurnya rasa masa tu sebab aku memang takde duit dah masa tu. Nak makan pun kena budget betul2 sebab takut takde duit dah nanti huhuhu

Dalam masa yang sama aku duk terjemah tesis kawan ni, ada pulak orang lain contact aku untuk translate questionnaire. Waaahh...

Aku terasa murah sungguh rezeki masa tu! Tapi masalahnya bidang diorang tu memang agak susah bagi aku. Bidang jururawat tu! Ada banyak jugak terma2 yang aku tak faham tapi aku cuba untuk fahamkan. Kalau tak faham, aku google. Kali ni kena terjemah dari bi ke bm.

Memang agak mencabar! Tapi untuk setiap questionnaire, aku berjaya siapkan dalam masa 5 jam jer. Dan aku sangat happy bila diorang terus bayar keesokan harinya!

Ya Allah...syukurnya aku! Sangat seronok rasanya sebab aku dah ada duit untuk beli tiket bas nak balik kampung!

Bayangkan...aku memang takde duit masa tu sampai nak balik kampung pun tak boleh! huhuhu

Eh, aku cerita ni bukan untuk promote bisnes ke apa...aku cuma nak highlight pada pembaca semua, yang rezeki tu ada di mana-mana. Yang penting kena yakin! Dan jugak kena usaha! Tak bolehlah doa aje kan?

Goodluck!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts