Wednesday, February 22, 2012

Rezeki Ada Di Mana-Mana

Nak dijadikan cerita, I QUIT my job!

Yezza!

Aku berenti keja part-time aku sebagai penterjemah sebab sebenarnya aku memang tak sempat nak buat proposal aku. Kerja terjemahan tu memang makan masa yang sangat lama untuk disiapkan.

Yes, aku terjemah subtitle. Satu cerita yang duration dia satu jam, aku perlukan sekurang-kurangnya 8 hingga 12 jam untuk siapkan! Aku buat kerja lambat ke? No, no, no. In fact, orang yang bagi kerja kat aku tu cakap aku adalah antara yang paling laju buat kerja. (Ops, bukan nak membangga diri. Cuma nak membuktikan, kerja terjemahan memang memakan masa yang lama).

So, aku pun, dengan rasa rendah dirinya hantar e-mel menyatakan aku nak berenti (masa bulan Januari hari tu). Aku bagi alasan, nak fokus pada study dan diorang tak cakap apa-apa. So, starting from that, aku dah tak dapat projek.

Kan aku kerja dengan lecturers jugak. Tapi, bermula dari bulan dua, diorang dah tak bagi aku buat kerja and suruh aku fokus pada proposal. Sebab aku kan kena defend. So, diorang memandang serius perkara ni. Aku tak boleh main2 dah. Kena mula buat kerja.

Mula2 aku rasa okey lah. Aku rasa lega sebab akhirnya aku dapat tumpukan perhatian. TAPI lama2, aku baru perasan yang duit aku makin lama makin habis! Yes, dan aku baru sedar yang aku takde sumber pendapatan sekarang ni!

OH NO!

Sekarang, aku dah present dah pun, cuma tak tau keputusan lagi. Kalo belum baca, boleh klik sini.




Tapi sekarang, yang jadi masalahnya, mana aku nak cekau duit neh? uhuhuhu...it's all about time, you know. Bukan aku tak boleh nak cari kerja lain tapi sebab walaupun dah habis present, aku still kena baiki proposal aku dan sentiasa jumpa supervisor untuk discuss proposal tu...

Masa2 ni mula lah nak rasa menyesal sebab tak jimat duit masa ada duit dulu. Tapi dah tak guna menyesal. Sekarang, aku cuma perlu positifkan diri dan cakap kat diri aku:

"Jangan risau, rezeki tu ada kat mana2. Jangan risau. Doa jer banyak2 semoga dimurahkan rezeki...."

Dan betullah kata orang, kalau kita positif, pasti perkara positif akan datang pada kita! Insya Allah...

Apakah perkara itu? Erm, aku akan bagitau lepas confirm kan semuanya...Jangan risau. Nanti aku akan link kan pada post yang akan datang.

Cuma kena ingat! Sentiasa positif!

Baca sambungan Rezeki Ada di Mana-Mana

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts