Friday, November 13, 2009

kerana lidah...

Semua orang suka bercakap...
*
Suka sangat nak komen apa-apa sahaja yang ada di depan mata..
*
Selalu je ada perkara yang kita tak puas hati pasal apa-apa...
*
Sepanjang masa..ada jer perkara yang nak diungkapkan..
*
Kalau tak diluahkan...rasa tak senang duduk...
*
Oh..oh..sebelum aku terus menulis, ingin aku ingatkan yang tulisan aku kali nie tak ada kaitan dengan sesiapa pun...ini hanyalah luahan pendapat yang diilhamkan dalam fikiran aku setelah mengkaji hidup seharian...ok?
*
ehemn..kita memang suka bercakap...
*
Kalau orang yang jarang bercakap atau pendiam tu mungkin tak setuju dengan aku...
tapi aku rasa mereka pasti bercakap..di dalam hati, betul tak?
*
Pernah tak kita terfikir...
*
kenapa ada orang yang tak balas apa yang kita cakapkan?
*
Terutamanya kalau kita bergaduh dengan orang?
*
Atau masa kita ada perselisihan pendapat dengan orang tu,
*
dia hanya mendiamkan diri?
*
Pasti hati kita menterjemahkan tindakan mereka tu macam nie...
*
"Dah tak tau nak balas apa lah tu..."
*
ataupun.. "Tengok, betul lah apa yang aku cakap.."
*
atau.. "padan muka, dah sedarlah yang dia tu salah.."
*
ehemn..ini hanya apa yang aku fikir okey?
*
tapi pernah tak kita fikir apa sebenarnya yang mereka nie fikir?
*
Aku nak kongsi dua kemungkinan daripada situasi ni...
*
Sama ada mereka ni fikir..
*
"Apa yang kau cakap tu memang betul"
*
atau
*
"Tak payah layan la orang macam nie.."
*
haa..biarlah aku straight to the point je..mungkin akan kedengaran kasar tulisan ak seterusnya nie tapi terima lah kenyataan...
*
orang nie, kalau dia dah malas nak layan cakap kita tu, (mungkin) maknanya dia fikir yang pendapat kita tu tak sesuai langsung dengan tahap pemikiran kita nie..
*
dia mungkin dah malas nak layan betapa tak matangnya cara kita berfikir...
*
betapa banyaknya benda yang kita tak puas hati dalam hidup nie..
*
betapa kita tak bersyukur dengan apa yang kita dapat...
*
mungkin ada yang fikir..
*
"habis tue, kalau dah tak puas hati, kenalah komen!
contohnya kalau pergi restoran, servis dia tak bagus, kenalah komen!"
*
ok, kalau itu yang anda fikir, harus aku ingatkan yang aku tengah cakap pasal orang yang suka sangat komen tak bertempat nie...
*
kalau komen bertempat, dengan tujuan untuk meningkatkan produktiviti, itu memang digalakkan..
*
okeylah..aku harap apa yang aku cuba sampaikan jelas..walaupun aku tak nyatakan sepenuhnya apa yang aku nak cakap...fikirlah sendiri..
*
nasihat aku...
*
kadang2 bila kita buka mulut, kemungkinan untuk orang lain memandang kita cetek ilmu,
*
atau tidak matang, atau dalam bahasa kasarnya bodoh adalah sangat tinggi...
*
mungkin anda nak cakap
*
buat apa aku risau pasal apa orang nak cakap pasal aku?
*
ya..ak pun fikir macam tu kalau ak yakin yang ak nie betul
*
atau pendapat ak tu memang disokong oleh fakta yang sahih lagi benar
*
tapi kalau kita sendiri tak tau apa kesahihannya? apa buktinya?
*
jadi berhati-hatilah bila bercakap tue...kerana lidah badan binasa..

Tuesday, November 3, 2009

Dear Friend!

Here I am..
Early in the morning
Sitting in the crowd of my belongings
While the freshness of the air I'm inhaling
and every second of the breeze I'm enjoying
It is so indulging!
The azan is already calling
and still
Here I am..
Arranging my typing
With a mix of feelings
Dear friend,
I'm sorry to make any offend
I never thought this would be the end
Friend,
Let's make a new brand
Never care for the crank
As we are always grand
Dear,
I hope for no more tear
Get rid of the setter
As I will always be here
Willing to adhere
Never care for those
Who never thought you as close
Even you perceive them as soft
But they are the ghost
Good Luck My Friend!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts