Sunday, December 13, 2009

Student's Life..perghhh...(benci version)

Kali nie, ak nak berkongsi satu cerita yang baru jer berlaku awal bulan nie, Disember 2009...
Ianya tentang realiti kehidupan seorang pelajar...
A Student's Life...

Haha..sebelum ak mula..ak nak gelak dulu...
Bukannya sebab cerita nie kelakar tapi sebab sakit hati...
Nak tau tak...ada la ak dan 2 orang sahabat baik diberi peluang
untuk menyertai satu seminar yang dianjurkan oleh
universiti tempat kami belajar.
Maka, dengan riang kami menawarkan diri untuk menyertai seminar tersebut
setelah seorang AJK menawarkan kepada kami
katanya dah tak ada orang nak pergi..
kalau tak keberatan, ambillah peluang nie...
Dengar kata ianya peringkat 'international'
dan kami tak dikenakan bayaran sebab universiti dah tanggung...
Lagi pulak, memang niat kami di hati ikhlas sangat nak menimba ilmu...
Lagipun kami tak ada apa-apa aktiviti sepanjang cuti semester nie
Jadi kami pun dengan rela hati kembali dari kampung kami
yang jaraknya beratus kilometer
Sanggup berkorban membayar tiket bas pergi dan balik sebanyak hampir RM100...
Sanggup menumpang di rumah orang sebab penginapan tak disediakan
Semata-mata untuk menyertai seminar tersebut!

Hari pertama...
Di waktu pagi semuanya berjalan lancar..
Kami tiba sebelum seminar bermula..
sempat makan lagi sarapan yang disediakan..
Pembentangan oleh 'speaker' yang pertama sangat best
"Tak menyesal ak datang!"
Itulah apa yang ak fikir...

Lepas rehat dan makan tengah hari...
Kami diberi kebebasan untuk memilih pembentangan mana yang kami mahu hadiri
memandangkan tajuk-tajuknya dikelaskan kepada bahagian2 tertentu...
Jadi ak dan 2orang lagi sahabat baik nie dgn riangnya berpimpin tangan
berjalan ke arah bilik seminar yang ak kira
tajuk pembentangannya penting dan berkait dengan pelajaran kami..

TAPI TIBA2
Ada seorang urusetia, perempuan, tegur kami
"Eh, kamu tak ada kerja ke sekarang?"
Kami pun jawablah,
"Ha ah, kami memang tak ada kerja...kami nak pergi tengok.."
"Hah, kalau macam tu saya ada kerja untuk kamu..."
Belum pun sempat kami menjelaskan bahawa kami adalah peserta..
Dia sudah pun memisahkan kami dan memberi kerja yang ak kira tak patut
arghh..macam mana ak nak cakap nie..

Dia suruh kami jaga masa????
Di bilik seminar yang tajuknya tak ada kena mengena dengan kami????
Urgghhh...tolonglah!!!!
Kami nie peserta! Bukan urusetia!
Ak tak kisah kalau dia beri tugas jaga masa tue di tempat yang ak nak masuk...
apalah salahnya kalau dia cari peserta lain yang memang nak duduk kat situ, kan?
kenapa mesti dia menyeksa kami?
mengambil masa kami yang sangat berharga tue?
kami tak dapat berbuat apa-apa kerana dia mempunyai kuasa
siapalah kami kan? hanya PELAJAR...TAK PENTING PUN!

Masalahnya...ak lagi sakit hati bila ak tengok orang2 yang sepatutnya jadi urusetia..
aah! diorang memang urusetia pun...
da ada pakaian sendiri yang menggambarkan diorang ajk di situ...
tapi..ak tengok diorang nie semuanya BERLEGAR-LEGAR kat luar tue!!!
Hwaaaaaarrrrrghhhh!!!
SAKITNYA HATI!
Ak tak marah kalau nak minta tolong kitorang jaga masa
KALAU pihak urusetia memang tak cukup orang!
memang tak menang tangan!
TAPI...
Mereka nie memang takde kerja!
Bukannya diorang yang jadi tukang masak..
Bukannya diorang yang kena mengacara majlis!
Bukannya diorang yang kena kemas pinggan mangkuk!
Ya Tuhan! Hanya Allah yang tahu betapa sakitnya hati kami diperlakukan begitu..
Terasa segala pengorbanan yang kami buat untuk menghadiri seminar itu
SEMUANYA SIA-SIA!!!
Habis tue, peluang kami untuk menimba ilmu disekat!
Astaghfirullah....
Habis setakat tue...

Kali nie pasal waktu sebelum makan tengah hari,,
terlupa nak tulis yang nie dulu tadi...
erm...sebelum kami dilepaskan untuk makan..
PELAJAR diminta untuk tunggu sebentar..
Pada fikiran aku, mungkin mereka ingin memberi penghoramatan agar semua pensyarah mengambil makanan dulu...
TUP TUP TUP
nak tau apa jadi?
OK..masa daftar pagi tue, kami diberi beg yang berisi buku program, buku nota, pen, kertas, dan SIJIL..penting tue sijil!
Then, urusetia tue, kalau tak silap la...perempuan yang sama..
Mintak tolong macam nie...

"Minta maaf ya...tapi boleh tak kami nak mintak tolong...
sesiapa yang begnya masih lawa...tak ada kotor atau conteng2...
isinya pun tak terusik lagi...
Boleh tak kami nak kamu serahkan beg itu dengan isinya sekali? termasuklah SIJIL...
sebabnya stok kami dah habis...
kami mintak tolong sangat-sangat sebab kita nak jaga nama baik universiti dan ini peringkat antarabangsa...kami tak mahulah nanti bila ada peserta baru yang mendaftar tak dapat beg...apalah pulak kata diorang...nanti esok petang kami beri balik kalau beg tue ada lagi..OK?"

Haaa?? Hati ak yang tak bermata nie terbeliak!
Mula2 ak ingat nak serahkan beg ak tue, berserta sijilnya...tapi..
bila ak teringatkan yang dah ada 2 SIJIL AK TAK DAPAT setelah penat menjalani aktiviti..
ak jadi TAWAR HATI..
Hati ak bertambah tawar bila mengenangkan KERENAH BIROKRASI universiti tempat ak belajar nie sangatlah banyak dan menyakitkan hati...ak mendiamkan diri..
ak katakan yang ak sudah pun menulis nama di atas beg itu...
Tanpa disangka2, hampir semua pelajar di situ menyerahkan beg mereka
tanpa mengambil kira risiko yang bakal dihadapi oleh mereka...
termasuklah seorang sahabatku itu...

Hari yang dinantikan tiba...
Keesokan harinya...selesai sahaja seminar itu..
Rakanku menuntut begnya..atau paling kurang pun sijil..
TAPI tau je lah..
apa yang ak takutkan jadi kenyataan...
diorang dah tak ada stok!!!
Dan kawan ak tue balik tanpa sekeping sijil..
Katanya akan dituntut semula...
kesian dia...ak nak bagitau awal2 tapi masa tue perempuan tue duduk depan kami..
sebab tue ak takleh nak halang dia...

Oh..1 lagi...
masa yang kitorang kena jaga masa tue kan...
masa tue kitorang protes kejap..
kat luar bilik seminar..
MANA TIDAKNYA?
Dahlah tak dapat pergi pembentangan yang kami nak dengar
oleh pensyarah kitorang sendiri pulak tue
dan tak cukup dengan tue..
kami dipisahkan sorang2 diri pulak tue!!!
TIBA-TIBA ada seorang pensyarah nie..
dia tanyalah..kenapa kitorang tak masuk lagi?
Kitorang pun ceritalah..
dia cakap..eh, kenapa macam tue?
Kamu bagi je pada sesiapa kat dalam tue dan pergi ke tempat yang kamu nak...
TAPI macam mana kami nak buat?
Kami kan hanyalah PELAJAR!
Kami tak ada KUASA! Kami terpaksa buat semua tue...
Sedihnya hati...
Pensyarah kami semuanya mahukan yang terbaik buat kami...
Malah mereka berbangga sebab kami sanggup menyertai seminar tue
yang orang lain anggap sangat membosankan...
TETAPI segala-galanya hancur sebab URUSETIA ataupun sebenarnya STAFF
memperlakukan kami sedemikian rupa..
ak tak tau kenapa STAFF sangat tak suka PELAJAR...
sangat tidak mempedulikan kami...
layan kami nie macam peminta sedekah di jalanan sahaja...
KENAPA?
mungkin sebab diorang terpaksa berdepan dengan kerenah pelajar di pejabat?
Masalahnya sekarang..
BUKAN KAMI yang membuat masalah di pejabat!
Malah pelajar yang pergi ke seminar tersebut boleh dikatakan mempunyai rekod yang baik...
URRGHHH...sudahlah...
banyak lagi yang ak nak cakap tapi ak dah lapar..
hingga berjumpa di lain kali..

p/s: Kalau dah tahu anjurkan program peringkat antarabangsa dan tahu pesertanya ramai (walaupun takderlah ramai sangat)...buatlah banyak-banyak dan secukupnya sijil tue...

Saturday, December 12, 2009

Sihir?? Isy..isy...

Sudah bertahun-tahun agaknya aku berfikir tentang isu yang satu ini

SIHIR!!! Masya-Allah..

Kenapalah perkara ini masih lagi diamalkan dalam kehidupan yang serba moden ni?

Aku percaya bahawa masyarakat kita semakin lama semakin maju,

malah masing-masing semakin tinggi tahap pelajarannya..

tak cukup dengan pelajaran di peringkat menara gading di universiti tempatan

ada pula yang menuntut ilmu sehingga ke luar negara

tetapi mengapa ya?

Masih ada dari golongan ini..ataupun dari mana-mana golongan pun yang mengamalkan sihir?

Nak kata tak ada pelajaran...ada!

Oh..nanti..aku tau..aku tau...

Aku rasa ni mesti sebab pelajaran agama yang tidak diberi perhatian, kan?

Ya lah...kalau orang yang tahu hukum-hakam agama

Pasti mereka ni sedar bahawasanya...

sihir itu dilarang di dalam Islam!

Hukumnya HARAM! Faham? H.A.R.A.M.

Mengapa? Kenapa?

Apakah hak mereka ini untuk merosakkan kehidupan orang lain?

Kenapa mereka perlu menyekat kebahagiaan dan kejayaan orang lain?

Bukankah azan yang dilaungkan lima kali sehari itu...

mengajak kita sesama Islam menuju kejayaan?

Apakah mereka ini tidak sedar bahawa dengan menyihir orang,

mereka telah bersekutu dengan musuh kita yang paling nyata?

SYAITAN! Siapa lagi?

Mereka berkawan dengan syaitan durjana yang dilaknat Allah?

Nauzubillah hi minzalik!

Sedarlah wahai saudaraku!

Mengapa anda harus menghantar hantu raya?

ataupun pelesit?

ataupun santau?

Hanya kerana anda dengki dengan saudara anda yang selalu bernasib baik itu?

Sedarlah wahai saudaraku!

Apa yang dilihat oleh mata kasar tidaklah seperti apa yang berlaku!

Anda mungkin melihat saudaramu itu sering bernasib baik dalam pelajaran,

ataupun perkerjaan yang dilakukannya...

tetapi anda tidak sedar bahawa dia mungkin mempunyai derita yang lain..

mungkin sahaja dia ada masalah keluarga...

masalah kesihatan...

kewangan...

dan sebagainya..tetapi dia cuba untuk menyembunyikannya

Maka dengan itu anda hanya nampak dia itu seringkali bernasib baik

Padahal hakikatnya tidak begitu!

Tidakkah anda rasa berdosa memusnahkan hidup orang lain?

Anda mungkin sahaja telah mengambil masa2 sihat orang itu untuk beribadat kepada Allah!

Masya Allah!

Betapa besarnya dosa mempraktikkan sihir ni...

Sihir ada bermacam-macam jenis...termasuklah memakai minyak pengasih!

Kalau orang itu memang tidak dijodohkan dengan anda..

mengapa mesti dipaksa?

Ah..sudahlah...aku rasa kalau hendak ditulis lagi mengenai sihir...

tersangatlah banyak pendapat, isu, komen, perasaan yang ingin aku hamburkan..

Aku hanya ingin mengatakan yang aku tersangat sedih..

melihat masyarakat kita yang saling menghancurkan..

saling memusnahkan saudara seagama...

patutlah orang lain boleh berjaya..

tak cukup dengan itu, kita pula yang rasa tertindas oleh kejayaan mereka...

tak faham? erm..cubalah fikirkan sendiri...

Mengapa mesti ambil jalan pintas yang hitam pekat lagi berdosa?

Nasihatku...Jangan pilih jalan hitam!

Sedarlah bahawa doa-doa orang yang teraniaya akan diperkenankan oleh Allah!

Fikirkan bahawa orang-orang ini pasti memohon agar

orang yang melakukan sihir ke atas mereka supaya mendapat balasan yang setimpal..

Mungkin sahaja balasan yang diharapkan..

Anda merasa semua penderitaan yang mereka alami selama bertahun-tahun disihir itu..

Rasakan bagaimana pelesit menghisap darah anda

Hantu raya yang membuat bising di rumah pada malam hari

....dan macam2 lagi..

Wallahu alam...

Semoga kita semua dilindungi...

Friday, November 13, 2009

kerana lidah...

Semua orang suka bercakap...
*
Suka sangat nak komen apa-apa sahaja yang ada di depan mata..
*
Selalu je ada perkara yang kita tak puas hati pasal apa-apa...
*
Sepanjang masa..ada jer perkara yang nak diungkapkan..
*
Kalau tak diluahkan...rasa tak senang duduk...
*
Oh..oh..sebelum aku terus menulis, ingin aku ingatkan yang tulisan aku kali nie tak ada kaitan dengan sesiapa pun...ini hanyalah luahan pendapat yang diilhamkan dalam fikiran aku setelah mengkaji hidup seharian...ok?
*
ehemn..kita memang suka bercakap...
*
Kalau orang yang jarang bercakap atau pendiam tu mungkin tak setuju dengan aku...
tapi aku rasa mereka pasti bercakap..di dalam hati, betul tak?
*
Pernah tak kita terfikir...
*
kenapa ada orang yang tak balas apa yang kita cakapkan?
*
Terutamanya kalau kita bergaduh dengan orang?
*
Atau masa kita ada perselisihan pendapat dengan orang tu,
*
dia hanya mendiamkan diri?
*
Pasti hati kita menterjemahkan tindakan mereka tu macam nie...
*
"Dah tak tau nak balas apa lah tu..."
*
ataupun.. "Tengok, betul lah apa yang aku cakap.."
*
atau.. "padan muka, dah sedarlah yang dia tu salah.."
*
ehemn..ini hanya apa yang aku fikir okey?
*
tapi pernah tak kita fikir apa sebenarnya yang mereka nie fikir?
*
Aku nak kongsi dua kemungkinan daripada situasi ni...
*
Sama ada mereka ni fikir..
*
"Apa yang kau cakap tu memang betul"
*
atau
*
"Tak payah layan la orang macam nie.."
*
haa..biarlah aku straight to the point je..mungkin akan kedengaran kasar tulisan ak seterusnya nie tapi terima lah kenyataan...
*
orang nie, kalau dia dah malas nak layan cakap kita tu, (mungkin) maknanya dia fikir yang pendapat kita tu tak sesuai langsung dengan tahap pemikiran kita nie..
*
dia mungkin dah malas nak layan betapa tak matangnya cara kita berfikir...
*
betapa banyaknya benda yang kita tak puas hati dalam hidup nie..
*
betapa kita tak bersyukur dengan apa yang kita dapat...
*
mungkin ada yang fikir..
*
"habis tue, kalau dah tak puas hati, kenalah komen!
contohnya kalau pergi restoran, servis dia tak bagus, kenalah komen!"
*
ok, kalau itu yang anda fikir, harus aku ingatkan yang aku tengah cakap pasal orang yang suka sangat komen tak bertempat nie...
*
kalau komen bertempat, dengan tujuan untuk meningkatkan produktiviti, itu memang digalakkan..
*
okeylah..aku harap apa yang aku cuba sampaikan jelas..walaupun aku tak nyatakan sepenuhnya apa yang aku nak cakap...fikirlah sendiri..
*
nasihat aku...
*
kadang2 bila kita buka mulut, kemungkinan untuk orang lain memandang kita cetek ilmu,
*
atau tidak matang, atau dalam bahasa kasarnya bodoh adalah sangat tinggi...
*
mungkin anda nak cakap
*
buat apa aku risau pasal apa orang nak cakap pasal aku?
*
ya..ak pun fikir macam tu kalau ak yakin yang ak nie betul
*
atau pendapat ak tu memang disokong oleh fakta yang sahih lagi benar
*
tapi kalau kita sendiri tak tau apa kesahihannya? apa buktinya?
*
jadi berhati-hatilah bila bercakap tue...kerana lidah badan binasa..

Tuesday, November 3, 2009

Dear Friend!

Here I am..
Early in the morning
Sitting in the crowd of my belongings
While the freshness of the air I'm inhaling
and every second of the breeze I'm enjoying
It is so indulging!
The azan is already calling
and still
Here I am..
Arranging my typing
With a mix of feelings
Dear friend,
I'm sorry to make any offend
I never thought this would be the end
Friend,
Let's make a new brand
Never care for the crank
As we are always grand
Dear,
I hope for no more tear
Get rid of the setter
As I will always be here
Willing to adhere
Never care for those
Who never thought you as close
Even you perceive them as soft
But they are the ghost
Good Luck My Friend!

Friday, October 30, 2009

AIR-COND! i'm so sorry...

I have something terrible important to say here...
To all my classmates of LGB5AB in sem 5; July-Dis'09
I'M SO SORRY!

This is because of one thing that I never understand, hehe...
It's about AIR-COND!
I'm so sorry because I always switched on the air-cond...
and at the same time turned the fan volume to 5...

I'm so sorry to have done that but...
I just get so warm when sitting in the class...
not just in class but I always like that..
Plus, if the fan wasn't spinning,
or the air-cond wasn't blowing,
I couldn't breathe!
Honestly, I say, I just couldn't breathe...
I'm not playing with words or what here
BUT it is really a serious matter
BECAUSE I could feel that the air was frozen! static!

Just imagine...
In a small room with almost 40 people in it...
I assume that all of us have at least 37 degree celcius body temperature
and each one of us is breathing
releasing more than 30% carbon dioxide from the previous inhaled air
and with the exhaled breathe is a higher temperature
the TOTAL of those are circulating in the room!
can you imagine how intensed is the air?
PLUS if the fan and/or air-cond weren't switched on...
the air doesn't move!
and i just could feel it
and it really suffocated me...

Please understand my situation and forgive me...
for switching on the 2 'cold' things
even all of you are freezing to death

Even i'm saying sorry here...
Please allow me to write something that i'm not satisfied with this issue..
Why must some people sit under the fan?
or in the way of the air-cond's blowing passage?
even WHEN THEY KNOW EXACTLY that they would freeze?
why?
my heart is burning hard when these people come everyday
and sit near those 2 'wicked-freezing' things...
and struggled hard after that to kill those freezing works!

Well, this maybe unacceptable to some people..
They may say;
"it's my nature to feel cold" or
"where else i could run from the freeze in the class?" or
"why are you so hot?" or
"what are you? thick-skinned?"

whatever you want to say about me,
i wish i don't care...
because i just feel that
if you are freezing, you can always bring a sweater
or wear thick clothes
but for warm people like me
i can't always be fanning all the way in the class...
if i'm wrong, please correct me..ok?

I'm not mad if that some people just turned the fan volume down
BUT i'm really pissed off if they just switched them off!

Once again, please forgive me for creating such a freezing chaos in the class..hehe O.o

Friday, May 29, 2009

Dajia Hao!!

Dajia Hao!! Nimen hao ma? Wo hen hao... ;-)

Wo shi Aziemah...wo hen xihuan Huayu buguo..ermmm...wo de Huayu...hai meiyou hao...

Wo zai yi ge daxue nianshu...

Hehe..that's all that I can write in Mandarin..well, I'm happy to have my own blog in this blogspot..wait for more updates from me..

Zaijian...xiexie :-D
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts