Tuesday, December 14, 2010

Langkawi

Waaaahhh! Dah lama rasanya tak pergi Langkawi! Kali terakhir aku pergi sana 6 tahun lalu. Tahun 2004. Masa tue aku pergi untuk Wilderness Adventure Camp, wakil negeri Pahang. Dah lama sangat tu, dah ada banyak perubahan kat Langkawi nie. Memanglah dah banyak kali aku pergi tapi zaman kecik2 manalah nak ingat keadaan dia. Nak beli-belah pun tak reti lagi.

Kali nie aku berpeluang pergi sebab ikut makcik aku yang mesyuarat kat sana. Kitorang 2 buah keluarga pergi. Semua sekali 7 orang. Waah..memang padatlah kereta dari Seremban ke Kedah. Kitorang naik feri dari Kuala Kedah. Perjalanan makan masa 1 jam 15 minit. Mula-mula okey jer, tapi lama-lama aku mabuk hahaha..terus aku tidur.

Sampai jer, aku terus nampak burung helang yang besar tue. Oh, aku tak pernah ambik gambar kat situ. Jadi, kitorang pegi malam sebelum kami balik sebab sebelum tue kami pi jalan2 kat tempat lain. Bukan main susah nak tangkap gambar burung helang tu waktu malam sebab kamera aku bukannya yang jenis mahal, kan. Yang kat bawah nie adalah yang terbaik dapat aku tangkap.






Kat Langkawi nie, orang kata tak sah kalau tak naik kereta kabel. Jadi, kitorang pun pegilah. Walaupun orang yang nak naik terlampau ramai, tapi kitorang tak perlu tunggu lama sebab kereta dia banyak. Satu kabin cuma 6 orang boleh naik. Agak GAYAT masa duduk dalam tue sebab tinggi sangat. GERUN tau...kat bawah nie pemandangan dari atas. Rasa macam naik helikopter pun ada (walaupun tak pernah naik pun helikopter hehe)




Lepas tu, Langkawi nie kan terkenal dengan sejarah Mahsuri yang dihukum bunuh kerana fitnah. Jadi, kami pun melawat makam Mahsuri. Kat bawah nie, gambar makam beliau dan sejarah dia sekali.



Oh, mula-mula kami sampai di Jetty Point lebih kurang pukul 3.30 petang, ada PAMERAN KUCING GERGASI! Pameran cuma hari tue sahaja dan akan ditutup pada pukul 5 petang. Jadi, kami bergegas ke bilik penginapan, solat, uruskan diri sekejap...pastu terus ke pameran tue. Masa tue diorang sedang berkemas dah...tapi kami sempat tengok kucing2 kat situ. Waaahh, memang sangat COMEL dan kucing2 tue sume besar2 dan bulu memang LEBAT. Agaknya berat dia mungkin 6kg kot. Memang besarlah...kat bawah nie salah seekor darinya.




Kami ada kat Langkawi 4 hari 3 malam. Banyak jugak tempat yang kami pergi termasuklah tempat minyak gamat dan tempat beli-belah yang jual pingan mangkuk dan coklat murah. Memang seronok pergi sana terutamanya kalau bersama dengan ahli keluarga. Rasa macam nak pergi lagi jee...hehe...tunggulah kalau dah ada duit sendiri nanti...
****__________________________________________________****
(p/s: Yang tak bestnya, mata sakit dan bengkak masa kat sana. Terpaksa pakai spect hitam huhu)



Wednesday, December 8, 2010

gRaDuaTed!!!


Hahahaha....I've been thinking not to make this blog looks like a diary because I just want to share my the-so-called brilliant opinions BUT this time I want to change it!

I can't stop myself from sharing my story on my very own CONVOCATION DAY! There are a lot of things I want to share! Oh, oh, when was it? It was on 28 November 2010 and the ceremony was held at Dewan Sri Budiman, UiTM Shah Alam.

My degree is Applied Language Studies in English for Professional Communication with minor Business Management. It was a 3-year-study, though.

Owh, why am I telling you all the details? Well, just because I'm so excited that I'm finally graduated at my age of 21. hehe...

THE SAD STORY about my convo day, I was having FEVER! huhu...my nose kept running and my head kept spinning. I was at the hall by 12.30 p.m. and before that, I only had a small plate of fried noodle and a glass of nescafe....AND not forgetting, 2 tablets paracetamol...huhu...

My number was 806 and can you just imagine how my situation was? I kept holding and exchanging tissues, holding myself from fainting because my stomach grew hungry, blablabla... My turn only came when it was about 4.30 p.m. and it only lasted for about 2 minutes! huhu...waited for almost 5 hours?? BUT I'm telling you, it's worth it!

Because my picture was so nice that I can't wait to go home and hang it on the wall...
Because my mother was there to watch me walking on the stage and get my first degree, and I'm her first child, of course she was very happy...
Because my grandfather was there also to watch me...because I'm his first grandchild to graduate...hehehe

When it finished, I was surprised to receive this very beautiful bunch of roses. I could feel it was full of love because my MOM bought it for me...THANK you MOM...I love you so much! You know what? Those roses were the first flowers I ever got in my life! hahaha...I know, I don't have a boyfriend...but I'll find one very soon hehehe

It was raining immediately after the ceremony finished that everyone ran for shelter. I couldn't find my course-mates to snatch memorable pictures with them. huhu...plus, I was like zombie already. Sooooo hungry and tired... All I wanted was a nice SLEEP...hehe..

Although I wasn't feeling well, but I was very happy to have almost all my family members came all the way from our hometown to Shah Alam just to attend my convocation day! Thank you...thank you so much!


I'm graduated in my first degree...and I think I want to be graduated in masters too... Think it's a good idea?? We will wait and see... ^___^

Tuesday, November 30, 2010

kerja oh kerja

Sebaik sahaja thesis dihantar kepada pensyarah yang juga bertindak sebagai mentor aku, perasaan memanglah tersangat lega. Akhirnya selesai juga pengajianku selama 3 tahun dalam bidang bahasa gunaan. Thesis yang berkisar tentang penggunaan Facebook dan Bahasa Inggeris itu, aku pasti tak akan menghampakan aku dan juga mentor itu.




Tapi, aku tahu...perjalananku tak terhenti di situ sahaja. Masih banyak yang aku perlu uruskan walaupun gred kumulatif hanya akan diketahui dalam masa sebulan lagi. Aku perlu membuat pengesahan dengan JPA bahawa aku sudah tamat belajar kerana badan itu yang menaja pengajianku selama ini. Aku juga harus membuat permohonan jawatan dalam laman web SPA kerana aku diminta untuk berkhidmat selama 4 tahun dengan kerajaan...




Dan....di situlah bermulanya kehidupan aku sebagai PEMBURU KERJA. Tapi apa yang menariknya, aku tak keluar berjalan ke sana ke mari, turun naik tangga pejabat, atau apa-apa sahaja yang orang lain akan buat untuk cari kerja. Habis, apa aku buat? Aku hanya perlukan INTERNET!!! hahaha...pada mulanya, aku pun tak sangka yang aku akan buat begini. Mencari kerja dengan hanya duduk di depan komputer!




Perkara pertama yang paling penting ialah RESUME! Jadi, aku sediakan resume dalam 2 bahasa iaitu BM dan BI. Nanti senang, bila aku dah jumpa jawatan yang aku cari, aku hanya baiki dan tambah apa yang diperlukan dan terus hantar. Erm...apa jawatan yang aku nak tu? Sebenarnya, aku sangat berminat nak jadi cikgu. Tapi itu dulu....sebelum aku melanjutkan pengajian dalam bidang ini. Sekarang, aku sangat....amat....teramat mahukan jawatan sebagai EDITOR atau PENTERJEMAH. Kenapa?




Sebab utama, sebab MINAT aku yang mendalam dalam bidang itu setelah aku menjalankan latihan praktikal di Institut Terjemahan Negara. Aku rasakan, inilah bidang yang paling sesuai dengan aku. Dari segi keupayaanku, aku yakin yang aku dapat bekerja dengan cemerlang dalam bidang ini. Jadi, sebaik sahaja mendaftar di laman web JenJobs dan Jobstreet, aku hanya mencari jawatan sebagai editor.




Hampir setiap malam, aku mencari melalui internet...aku menggunakan khidmat Google untuk mencari kerja kosong terkini di Malaysia. Memang ada banyak kerja di Malaysia ini tapi aku tak yakin untuk mencuba bidang lain seperti customer service etc. Mungkin inilah yang dikatakan memilih kerja? Mungkin...




Lama-lama, aku jadi bosan pula mencari kerja. Sudah 2, 3 bulan aku menghantar resume kepada berbagai-bagai agensi sama ada swasta atau kerajaan. Hampir semua tak ada jawapan. Haih...aku semakin malu pada orang kampung yang sibuk bertanya bila aku akan kerja? Bagi aku, inilah masanya untuk aku luangkan masa bersama keluarga kerana bila aku dah mula kerja nanti, mungkin aku akan jadi sibuk sampai tak sempat nak balik, betul kan?




Ditakdirkan, satu hari aku dapat panggilan untuk pergi temuduga di Cheras. Syarikat buku. Walaupun masa tu baru tiga hari umat Islam berpuasa, aku pujuk mak aku untuk benarkan aku pergi temuduga...dan aku pergilah. Aku memang buat persediaan yang rapi. Dari segi mental, pakaian, dan blabla...Tapi, apa yang mengejutkan aku ialah bila penemuduga katakan, kelayakan ijazah yang aku ada terlampau TINGGI untuk jawatan editor itu. Hah?? Terkejut aku tapi aku tak tunjuk. Mungkin dia nak provok aku kot? Aku katakan, apa-apa pun, aku masih boleh belajar mengadaptasi diri dengan keadaan sekitar...tak taulah, dia hanya tersenyum. Mungkin aku masih muda dan mentah pada fikiran dia. Ya lah, mahu jadi editor pada umur 21??? apa-apa sahajalah...jawatan itu bukan ditakdirkan untuk aku.




Aku pun pulang ke kampung...aku tak kecewa malah aku bangga kerana aku sudah ada pengalaman pergi temuduga untuk kerja. Itulah temuduga pertama aku dalam tempoh 5 tahun. 5 tahun lepas aku ditemuduga untuk memasuki pra-TESL yang mana aku gagal. Dan kali ini, aku tahu aku tak akan dapat kerja itu tapi hatiku puas.




Walaupun aku menganggur, sebenarnya aku anggap diriku sebagai HOUSE MANAGER atau pengurus rumah. Kerana aku bantu emak untuk kemas rumah, memasak, ajar adik-adik mengaji, tolong nenek dan atuk di kedai, dan bermacam-macam lagi. Aku tidak hanya goyang kaki di rumah seperti orang lain. Jadual aku penuh dan aku gembira.




Namun, setelah 5 bulan di rumah, aku jadi pasrah. Tiba-tiba hatiku terdetik untuk menyambung pengajian ke peringkat sarjana (masters). Sebenarnya itulah cita-cita asalku. Namun, disebabkan kewangan, aku ingin menangguhkan dulu hasrat itu...tapi sekarang, aku jadi berbelah bahagi. Mahu kerja atau sambung belajar???




Aku pun mula buka laman web IPTA yang ada kat negara nie dan tengok2, permohonan untuk ke masters semuanya dah tutup termasuklah universiti yang aku pernah belajar dulu. Kecewa. Tak tahu apa nak buat. Aku dah letih nak cari kerja...dan keinginan untuk belajar semakin kuat.

Lalu, aku bermohon kepada Yang Esa. Ya Allah Ya Tuhanku, hanya Engkau yang tahu apa yang terbaik untukku. Berikanlah aku apa yang baik itu dan permudahkanlah urusanku untuknya. Amin....



Satu hari, pensyarah yang juga mentorku dahulu menghubungiku. Katanya pihak universiti ingin menawarkan tempat untukku menyambung pengajian. Aku jadi hairan. Aku tak pernah hantar permohonan tapi bagaimana aku boleh dapat? Mentorku itu menjawab, disebabkan keputusanku yang cemerlang, pihak UiTM ingin menawarkan tempat kepadaku. Oh?? Aku sambut berita itu dengan penuh kesyukuran. Sungguh tak sangka! Akhirnya, aku pasti, inilah jalan untukku sebelum memasuki alam kerjaya. Walaupun aku masih tak pasti tentang kewanganku, aku yakin Allah ada untuk membantuku. Semoga perjalanan aku selepas ini lancar dengan izin-Nya, amin...

Monday, October 11, 2010

Bermimpilah...

Setiap kali tidur, pasti mimpi akan menjengah. Walaupun aku tertidur di dalam kelas atau di dalam bas, pasti aku akan bermimpi. Kadang-kadang mimpi itu indah, kadang-kadang mimpi itu ngeri. Aku percaya, kadang-kadang suatu mimpi itu merupakan petunjuk kepada sesuatu.

Aku tahu, ramai di luar sana yang tidak percayakan mimpi. Ada yang mengatakan mimpi hanyalah mainan tidur, malah ada yang bencikan mimpi! Mereka mengatakan mimpi membuatkan mereka letih. Mimpi menganggu waktu tidur mereka!

Apa-apa pun yang mereka kata, aku tetap dengan pendirian aku. Aku suka bermimpi. Bagiku, mimpi adalah tempat dan waktu di mana otakku boleh mencapai apa yang tidak boleh dicapai di alam realiti. Semasa bermimpilah otak kita menjadi lebih kreatif.

Kebetulan pula malam tadi, aku menonton saluran Discovery Science mengenai otak manusia. Dikatakan apabila manusia tidur, pada masa ini semua anggota badan lain sedang berehat dan tidak bergerak. Lalu, pada masa inilah semua...SEMUA bahagian di dalam otak akan bangun dan berhubung antara satu sama lain! Dan sebab itulah manusia bermimpi. Oh, jangan tanya kalau anda tidak bermimpi...aku tidak tahu. Aku hanya melaporkan...

Di sini, aku ingin berkongsi suatu mimpi yang tidak dapat aku lupakan sepanjang hayatku. Ianya berlaku semasa aku di tingkatan tiga. Pada masa itu, aku sibuk mengulangkaji untuk peperiksaan pertengahan tahun. Masa itu, aku bencikan subjek Sejarah. Aku tidak suka menghafal segala tarikh dan kadang-kadang aku tidak memahami peristiwa yang berlaku.

Satu tabiatku, apabila membaca pasti mengantuk. Sudahlah aku membaca di atas katil, pastinya bertambah-tambahlah mengantuk. Aku sedang membaca buku Sejarah waktu itu. Aku terus letak tepi dan tidur. Semasa tidur, aku bermimpi....

Waaahhhh!!! Aku kini sedang berada di zaman sebelum penjajahan British! Aku berada di zaman kegemilangan Melaka! Semasa Melaka menjadi pusat perdagangan yang sangat terkenal! Aku dapat melihat aktiviti-aktiviti perdagangan berlangsung di depanku! Semua orang sibuk menurunkan barang dagangan dari atas kapal. Yang perempuan memakai baju kurung dan selendang nipis di atas kepala. Yang lelaki memakai baju melayu, mengikat kain di kepala dan pinggang. Semua di hadapanku seperti betul-betul berlaku!

Apabila tersedar dari tidur, pandanganku pada Sejarah berubah 180 darjah. Aku mula meminati Sejarah dan aku mula mendapat markah yang tinggi. Semuanya hanya kerana sebuah mimpi...

Ada banyak lagi mimpi yang aku alami menjadi kenyataan atau menjadi petunjuk untuk perkara yang berlaku. Aku akan kongsikan lain kali...

Bermimpilah...

Monday, September 20, 2010

Basic Rules in the Kitchen

Hygiene is the keyword for kitchen. When we are about to start our cooking, we have to make sure that the kitchen is clean. Make sure that all dishes are done. In fact, we should have already finished the dishes after having previous meal.

Then, look at the kitchen table. Once again, make sure it is clean. Look if there are any uninvited things on it and if there is, immediately clean it. Now, I can say we are ready to cook.

Oh, oh, wait! Do you need to go to the toilet? You better go before you start. It is not a good habit if you go while you are cooking. After going to toilet, wash your hands and if possible, use soap. Remember, the food you are about to cook will go into your stomach. If it is not clean, then you will get sick!

And another thing before you get started. Check your left fingers. Are you wearing a wedding ring? Or any ring? If so, I recommend you to put it off for just a moment. Just take it off while you are cooking. Why? It is a wedding ring! We should never take it off!

Yes, I understand that. But, do you realise that we use our left hands to clean um…you know…well, bacteria might be trapped around the ring. So, it is better to put it off just for a little while. Just for hygiene sake. But, if you are confident it is clean from any dirt, then it is up to you.

Well, I guess that is all for now. Basic kitchen rules that we should follow based on my observation and what people teach me. May this guide be useful!

Sunday, August 29, 2010

Kisahku di Bulan Ramadhan...

Waahh...dah lebih lima belas hari umat Islam seluruh dunia berpuasa ya...sungguh masa sangat cepat berlalu...

Kalau cerita bab bulan puasa...pasti ada bab sahur nya..ye tak? Kali ni, aku nak jadi informal sikit sebab aku nak bercerita pasal aku di bulan Ramadhan yang mulia ni...^__^

Aku, dari mula-mula aku belajar puasa sampailah sekarang...dah lebih 12 tahun rasanya...SATU perkara yang amat PENTING bagi aku adalah SAHUR! aku memang pantang tak bangun sahur. Aku tak tau lah kenapa...mak aku takdelah paksa pun aku bangun sahur tapi itulah...perasaan memang sukar nak ditafsirkan...Aku memang wajib bangun sahur, dapat minum air pun cukuplah...janji sahur!

Aku tak faham dengan diri aku...TAPI aku akan rasa SEDIH SANGAT-SANGAT kalau aku terlepas waktu sahur. Mungkin salah satu sebab, tentulah aku nak makan! haha...tapi satu sebab lagi...kalau boleh, aku nak ambik berkat tu...sekurang-kurangnya dengan bangun sahur, aku tak terlepas subuh...hehe...

Aku ada satu cerita SADIS...berlaku masa aku tingkatan lima. Masa tu duduk asrama, handset pun takde lagi. Jadi, tak dapatlah nak kunci jam loceng ke, atau nak suruh mak telefon untuk kejutkan. JAM LOCENG??? hahaha...aku dah berpuluh-puluh kali beli jam loceng agaknya...asyik rosak je sebab jatuh. Almaklumlah, katil aku kat atas. Sekali jam loceng jatuh, atas lantai konkrit pulak tu, rosaklah jawabnya....

Berbalik pada cerita sadis aku tadi...hermn... Masa tu, aku fikir, mesti orang lain pun nak bangun sahur jugak kan? Dalam ramai-ramai, seramai enam belas orang dalam dorm tu, pasti ada jugak yang bangun sahur...daaaannn...lumrah duduk kat asrama, budak-budak ni pasti buat bising...dan itulah jam loceng aku setiap pagi...haha...nak dijadikan cerita, ada satu hari tu, aku tak tersedar langsung! Padahal aku dah pesan pada orang yang biasa bangun, tolong kejutkan kalau aku tak bangun lagi. TAPI, tapi pagi tu....huhu..aku terjaga sebaik sahaja azan SUBUH berkumandang! Allah sahaja yang tau perasaan aku masa tu...hati aku hancur berkecai, macam baru lepas break dengan boyfriend je...haha..tapi itulah yang aku rasa!

Aku SEDIH! SEDIH! Hampir2 aku nak menangis sebab tak bangun sahur. Lagi SADIS bila aku tengok orang lain dah bangun, diorang baru je balik dari dewan makan. Aku tanya pada kawan yang aku pesan tu, bangun tak sahur? BANGUN. Ya Allah! Jawapan yang sekali lagi memanah hati aku! Gugur jantung aku dibuatnya. Sedih, jangan nak cakaplah. Dalam hati aku cakap, sampai hati kau tak kejutkan aku. Padahal aku dah cakap yang aku kena bangun. Minum air kosong pun jadilah. Tapi, kau, kau senang hati je sahur tak kejut aku.

Lama aku termenung atas katil. Tengah menahan air mata. Semua orang tak perasan sebab tengah sibuk bersiap nak ke surau dan ke sekolah.

Haa..itu sajalah yang aku nak kongsi setakat ni. BETUL. Ini kisah BENAR. Apa yang aku tulis, tentang apa yang aku rasa, semua tu...memang terjadi, memang berlaku. Mungkin aku masih tak matang masa tu...tapi itulah apa yang aku rasa.... >__<

Sekarang, aku akan pastikan yang aku kunci jam loceng banyak2. Kalau aku duduk jauh dari mak aku, aku mintak dia tolong telefon sampai aku bangun. Setakat ni, alhamdulillah, sejak peristiwa tu, aku dah tak tertinggal sahur dah. Walaupun untuk puasa ganti! Aku mesti bangun! Sahur!

Saturday, July 10, 2010

What TV show do you wish would go off the air for good?

cartoons that have horrible drawings!!! arghhh..i can't stand such hideous drawings! and i always wonder, how can it become a tv show? argghh...well, if ur not asking the cartoons, well, i don't know because i watch everything other than those horrible cartoons! haha...

You are welcome to ask anything ^__^

Who would win in a fight: pirates or ninjas?

though i admire pirates more than ninjas...but i think ninjas are more competent and they have unbeatable techniques! haha...from what i can see, pirates need tools such as swords, knives...blabla..but ninjas, sometimes they just fight barehanded! in conclusion, ninjas would win!

You are welcome to ask anything ^__^

If your house was on fire and you could only grab three things, what would they be?

1) handbag which of course contains my purse, money, bankcards, make-up..blablabla
2) important files such as my certificates...owh, it tortured me all my lifetime to have them!
3) my laptop!!!! and other electronic gadgets! haha

You are welcome to ask anything ^__^

Tuesday, July 6, 2010

What did you dream about last night?

a sweet dream....hehe

You are welcome to ask anything ^__^

Do you believe in God?

yes! definitely! who created this world if not God?

You are welcome to ask anything ^__^

Cat's Story...meoowww

I really love cats! I do! In fact, when I met a cat, I'll immediately say "hi" to it...yes! I really did!

For me, cats can be my friends...they are so cute, lovely! (only when they cleaned their fur ^_^) BUT sometimes, when I found dirty cats, I took them and I showered them, even though I didn't know if they had owners or not...hahaha...I just followed what my mind told me...because I really LOVE cats!!!

My family once had a female cat. Her fur was white and orange. She was so beautiful. She was so clean. She was so cute. She knew how to take care the house. When we left the house for a vacation, we were not worried...because she knew where we put her food and she did not steal. This cat was so special...but one day, my sister saw naughty children cut her fur...but she saved the cat...however, after a couple of weeks, the cat was suddenly missing! We tried to find her but it didn't work...she was missing until now...and we conclude that she might got into an accident...how sad I was..because the cat was so special!

This incident happened more than 10 years ago. And now, I want to have a cat in my home. Before this, my family had brought home a few cats but we couldn't keep them because we kept moving. AND now, I really want a cat! I do! I adore cats!! So far, in previous weeks, I had brought home 2 cats, with white and orange fur...BUT, but, the problem was, BOTH of them did not know their way home!

When I put them outside so that they could play or answer the nature call, they did not come back! Arghh! For sure I couldn't keep them inside all the time, it would be a mess...plus, I must give them freedom...Oh, how poor I am! I really hope, one day, very soon, there will be a nice cat come to me...

Would you rather be a zombie or a mummy?

i dunno...both are scary...but i'd rather be mummy coz mummy got cleaned b4 being "kept" but zombie eats brains..eww

You are welcome to ask anything ^__^

Monday, June 21, 2010

Aku Bermonolog

Hari ini aku ke kedai atuk dan nenek lagi. Terpaksa, mungkin. Aku perlu menyiapkan jahitan tangan pada baju yang sudah nenek sediakan. Dalam keterpaksaan, aku berasa agak gembira kerana aku tahu, inilah sahaja peluang untuk aku meluangkan masa bersama mereka. Siapa tahu, ke mana lagi aku akan pergi selepas ini...

Haih...hatiku mengeluh. Bila la nak cari kerja ni? Aku bermonolog sambil menjahit. Aku sedar, sangat sedar yang keputusan cemerlang tidak semestinya menjamin pekerjaan untuk aku. Untuk itu, aku sangat takut, tapi aku tidak tahu apa yang harus aku lakukan...

Aku memandang nenekku yang sedang tekun menjahit. Usianya sudah melangkaui 60 tahun, tetapi dia masih tekun bekerja. Katanya, sudah tiada rakan seusianya yang masih menjahit. Dan yang paling menakjubkan, dia tidak memakai cermin mata sewaktu menjahit! Aku sungguh kagum melihat semangatnya...

Dia sudah lama menjahit. Dari zaman anak dara lagi, tetapi dia tidak pernah bosan dengan kerja itu...Bukan itu sahaja, nenekku ini juga pernah membuka kedai makan yang sangat dikenali di tempat aku. Masa itu aku masih kecil tapi aku masih ingat dengan kemeriahan kedai makan yang diusahakannya bersama atuk. Kedai sudah dibuka sebelum azan subuh berkumandang lagi, dan walaupun baru pukul 6 pagi, sudah ramai pelanggan yang bertandang. Begitulah meriahnya kedai atuk dan nenek aku.

Atuk pula, tidak pernah merungut. Malah, dia sangat gembira untuk duduk di kedai runcitnya sepanjang hari. Aku tak pernah dengar jika dia ingin berhenti berniaga walaupun usianya sudah hampir 70 tahun. Dia masih gagah berdiri, mengangkat dan menyusun barang-barang di dalam kedainya. Walaupun pendapatannya sekarang tidaklah seperti dulu, tetapi atuk masih setia di dalam kedainya.

Atuk dan nenek hanya bercuti sehari dalam seminggu, hari Jumaat. Walaupun bercuti, mereka tidak akan duduk goyang kaki sahaja. Pastinya ada sahaja kerja mengemas yang dibuat. Menyapu di halaman rumah, di belakang rumah. Kadang-kadang atuk pergi menjenguk kebunnya. Begitulah tekunnya mereka bekerja.

Jarang aku lihat atuk dan nenek tidur semula selepas waktu Subuh. Awal-awal pagi lagi air sejuk pasti menyentuh tubuh tua mereka. Padahal aku pula sebaliknya. Selalu sahaja tidur sampai tengah hari. Apalah nak jadi...sudah berbuih mulut mama menasihati aku tapi aku tidak mengendahkannya...mengantuk sebab tidur lambat..ish ish

Diam-diam aku selitkan dalam hati, aku mesti berubah! Aku malu pada atuk dan nenek. Walaupun pelajaran mereka tidak tinggi, tetapi mereka sangat gigih berusaha dalam hidup. Oh, Tuhan! Bantulah aku supaya aku dapat mengharungi hidup yang semakin sukar ini...

Thursday, March 18, 2010

oh nO.o!

Hi there...

Haha.. I just want to write something short here...

Very short...

uhuk uhuk..

I've been reading back my own posts here and...

I found that...erm..huhu..hehe

MY GRAMMAR IS STILL NOT GO.oD!!!

huahuahua...I don't know what I feel right now...

BUT I know that when I was posting those posts..

I didn't have enough time to check my grammar

and that is why I can find grammatical errors in there...

hehe..BUT at least I know I did the mistakes...I

know...at least, I could see it when I have the time to check it!

Ok..thanx for reading! ^___^

Tuesday, February 9, 2010

This is Me...

This is me...haha.. do you want to know who am I? OK, I'll tell you the truth.

First of all, I was born in the Snake year (according to Chinese calendar)...so you should not be surprised to see me having TWO TOUNGE. Oh, are you surprised? Very unfortunate because you have to believe me...you have to know that I've been twisting with my words all my life! Believe it or not? I advise you to believe it! Yeah, I'm the most hypocrite person you had ever met in the world! hahha... and I'm very proud of it! Hahaha...LOL (can you see me laughing proudly?)

Next, want to know more about me? OK, another true fact about me...I'm the craziest person you had ever met. I'll tell you when I'm not satisfied with you. I tell you straight on your face when I hate you! Don't believe me? Better you do because I really had done it! Crazy! Yeah! Because I'm the craziest person that you had ever met in your life!

I really don't care what do you feel! I'm not the type that will ask, "Oh, are you offended? I'm so sorry..." (with a pity face) Hey! I'm not that type of person! It makes me sick! S.O.R.R.Y is the word that I hated the most! Why? Because I'm crazy! Don't you get it? This is me!

Hey, hey, don't go away...read through my crazy writing hahaha I'm the girl who has a lot of intrapersonal crisis...problems..insecurity! and all of those DAMN things I called my 'thoughts'!!!! Why? Because I'm a snake, remember? Twisted tongue, hello...please remember, ok?

Everything I said before this and now, do not necessarily TRUE! I've always many opinions that are contrasting to each other! So please don't be surprised when I say something that is different, completely, totally different from before! And why? Why I did that??? Ah...I feel that I don't want to back up myself because you already know who am I...right? the answer is C.R.A.Z.Y!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha...DON'T GO AWAY UNTIL YOU FINISH YOUR LINE!

Hey people! I have my education! I learned not only the world knowledge but also the religious knowledge. I know, FOR EVERY THING I DID HAS ITS OWN CONSEQUENCE! I know the presence of HELL and HEAVEN! I have a faith in the God that we call Allah! I believe in the prophet that we call Muhammad...So...do you think whatever I did was on purpose to hurt everyone around me? Was that what you think? Huh?

Hey people! Come on! I would only be CRAZY when you are yourselves are CRAZY, I only twisted my words only when you twisted your own words! So, why would I do that to nice people???? why? I only did that to people who criticise the DAMN things that they DO on their OWN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

STUPID! I'm stupid to befriend with people like this! I'm not saying you are stupid, I'm saying I AM STUPID!! bECAUSE tHIS iS mE!

Thursday, January 28, 2010

Di Mana Salahnya?

Sudah lama aku perhatikan sikap orang kita. Sudah lama aku mendengar percakapan mereka. Sudah lama aku mengkaji pemikiran mereka. Kesimpulan aku nanti hanyalah satu STEREOTYPE iaitu tak semua terlibat. Jadi, sesiapa yang terasa marah dengan tulisanku, mungkin anda terlibat...

Ingin aku ingatkan, tulisan aku sentiasa menjadi isu hangat, pernah mencetuskan kontroversi yang hebat di kalangan masyarakat sekelilingku. Jadi ku pohon, silalah bertindak dengan penuh diplomasi...

Aku tak faham...mengapa masyarakat kita suka membuat andaian yang buruk? Mengapa mesti dituduh-tuduh orang yang tak berbuat apa-apa kesalahan? Mengapa? Untuk tulisan ini, aku ingin kupas satu isu yang tak pernah LUPUT DEK ZAMAN iaitu 'janda'...

Haha..terbeliak mata? Memanglah... nak kata aku nie cetek ilmu? katalah... kerana itu sikap manusia yang sentiasa tak puas hati dengan sesuatu perkara, bukan? Tuan-tuan, inilah fikiranku, inilah pendapatku, inilah pemerhatianku...

Kenapa semua orang sangat memandang serong JANDA? Kenapa? Aku pinta penjelasan. JANGANLAH HANYA KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA. Inilah namanya STEREOTYPE. Setiap kali ada perceraian, pasti pihak perempuan yang dipersalahkan, kenapa?

Aku bukannya feminist ataupun anti-lelaki. Ha..inilah orang kita! Pantang ada yang membela kaum hawa, ada sahaja tuduhan benci lelaki dan pro-perempuan...macam-macam!

Dalam perceraian, dikatanya si bekas isteri tak pandai jaga suami, tak pandai layan suami, tak pandai jaga diri, tak pandai jaga anak...dan bermacam-macam lagi! Betul ke? Betul ke tuan-tuan? Saya tanya ni...betul ke? Jangan hanya dengar sebelah telinga tuan-tuan. Jangan hanya pandang sebelah mata tuan-tuan...

Seorang hakim di zaman sahabat adalah seorang hakim yang sangat adil dalam mengendalikan perbicaraan. Satu hari, dia disogokkan dengan rasuah oleh pihak yang bersalah dan pihak itulah yang menang. Di ambang sakaratul maut, si hakim memanggil anaknya supaya mencium bau kedua-dua belah telinganya. Satu telinganya berbau hanyir dan busuk. KENAPA? Sebab dia hanya mendengar sebelah pihak sahaja, tuan-tuan. Sedarlah, nilailah, fikirlah...

Ada banyak sebab untuk pasangan bercerai. Yang paling banyak pernah saya lihat adalah kerana si suami yang tidak bertanggungjawab! Tak setuju wahai duda-duda? Baiklah, kalau anda memang bertanggungjawab dan bekas isteri anda yang sememangnya curang, itu kes anda. Sekarang ini, tentang kes yang suami tak pandai nak beri nafkah pada isteri!

Saya pernah terjumpa kes di mana seorang suami yang suka merajuk. Jika dia merajuk, sampai berminggu-minggu tak pulang ke rumah. Sampaikan pada hari sambutan Aidilfitri pun, dia sanggup tak pulang. Sedih bukan? Apa sebabnya? Sebab si suami cemburu buta. Dituduhnya si isteri keluar dengan lelaki lain padahal si isteri ke pasar untuk membeli keperluan dapur.

Sudahlah si isteri tak dibenarkan keluar, si suami pula suka meninggalkan rumah berhari-hari lamanya. Si isteri nak makan apa, tuan-tuan? Si suami tak beli pun keperluan dapur. Kalau si isteri ikut cakap suaminya jangan keluar rumah, macam mana dia nak makan?

Baiklah, cukup setakat tu... saya sudah cakap bukan yang ada banyak sebab untuk pasangan bercerai? Sebab-sebab itu, para pembaca boleh fikir sendiri kerana terlampau banyak sebab untuk berlaku perceraian. Ya, saya tahu, ANTARA PERKARA HALAL YANG ALLAH TAK SUKA ADALAH PERCERAIAN. Betul kan apa yang saya tulis?

Tapi, Allah tak melarang perceraian. Malah, ada banyak jenis perceraian. Ini kalau tak silap, ada dalam Pendidikan Islam Tingkatan Lima. Kalau tak silaplah... antaranya:

-kalau si suami bertaklid...(tau taklid tu apa?)...macam nie contoh dia, "Kalau awak balik rumah mak awak, jatuh talak"...itulah namanya taklid, dan kalau si isteri betul2 balik rumah mak dia, jatuhlah talak 1. Kalau sampai 3 kali taklid dan 3 kali juga jatuh talak, maka si suami dan isteri tak boleh rujuk semula.

-kalau suami lebih dari satu tempoh masa (rasanya 3 bulan) tak balik rumah tanpa memberikan nafkah, si isteri boleh minta cerai.

Ada lagi, tapi saya tak ingat, para pembaca bolehlah kaji sendiri, ya?

Berbalik kepada topik kita, di mana salahnya janda? Kenapa semua orang benci janda? Dikatanya janda tu perampas suami orang...kalau yang rampas tu, salah dialah..tapi kalau yang tak rampas ni? Kalau si suami orang tu yang gatal sangat nak kacau janda nie? Apa kes?

Sesuka hati je tuduh mereka nie macam-macam. Nak tau tak? Nak tau tak yang naluri hampir, hampir ya, hampir setiap perempuan tak mahu bercerai! Mereka tak pernah minta diceraikan atau memohon fasakh. Ini adalah hati hampir setiap perempuan. Kalau terjadi juga, itu bukan atas kehendak mereka!

Ingat tuan-tuan, INGAT, JODOH PERTEMUAN DI TANGAN TUHAN! Jika Allah sendiri mengkehendaki sesuatu perkara terjadi, kun fayakun! Jadi, jagalah percakapan kita. Jangan lah menuduh orang sesuka hati. Kalau kena batang hidung sendiri, baru anda tahu macam mana rasanya dituduh walau anda tak berbuat apa-apa.

Diharap anda dapat mesej yang saya ingin sampaikan. Dalamilah ilmu agama supaya kita tak jadi cawan kosong yang hanya tahu bercakap.

Diam adalah lebih baik dari bercakap tanpa ilmu yang cukup..wallahu alam.

Bila Diri Sudah Marah...

Aku teringat kembali kenangan masa zaman budak-budak dulu. Pengalaman kena marah dengan ibu kesayangan sememangnya pahit. Bila dimarah, aku fikir macam-macam. Ya lah, dah tentu aku pun marah kalau mama pun marah, betul kan? Tapi, aku nie jenis yang tak berani nak melawan kata, sebabnya? Sebab takut hinggap pulak pelempang sebiji, naya tak naya...

Opss..aku bukannya nak cakap mama aku nie suka dera anak sendiri ke, apa ke...tapi macam ada pepatah Melayu kata: KALAU SAYANG ANAK, TANGAN-TANGANKAN. haha...berbalik pada cerita tadi...

hmmn..bila dimarah, macam-macam aku fikir. Aku pernah terfikir nak lari dari rumah. Aku jugak pernah terfikir nak bunuh diri. Nauzubillah hi minzalik! Masa tu aku masih di sekolah rendah. Jadinya, pemikiran aku memang tak matang, ilmu agama aku pun masih lagi kurang. Aku memang tak tahu masa tu, yang bunuh diri DILARANG DALAM ISLAM. Sesiapa yang bunuh diri memang akan masuk neraka..Ya Allah, nasib baiklah aku tak buat apa-apa masa tu.

Masa aku fikir nak lari dari rumah tu, aku jadi takut, sebabnya aku tak tahu mana nak pergi. Secara jujurnya, merajuk pun aku tak pernah buat. Aku selalu terfikir kalau aku merajuk, apa aku nak buat? Bermasam muka dengan mama sendiri? Dahlah duit, makan, minum, rumah, pakaian, mama yang tanggung semuanya. Lepas tu, nak buat macam tu pulak kat dia?

Aku bersyukur sebab Allah bantu aku, beri aku gerak hati yang betul masa tu. Kalau tak, aku tak tahu apa yang akan berlaku sekarang. Pasti aku menyesal tak sudah-sudah.

Bila dah di ambang dewasa nie, aku semakin menyesal dengan tindakan aku semasa remaja. Zaman remaja adalah satu fasa hidup aku yang kukira agak teruk. Aku tak tahu di mana silapnya, mungkin pengaruh di tempat aku belajar, aku terbiasa menjawab dengan kawan-kawan. Bila aku geram, pasti sahaja ada benda yang aku balas pada kawan-kawan. MALANG SEKALI bagi aku, sebab aku terbawa-bawa sikap aku tu ke rumah.

Untuk pertama kali dalam hidup, aku meninggikan suara pada mama yang selama ini bersusah-payah membesarkan aku seorang dirinya. Papa tak pernah pedulikan kami adik-beradik, semenjak aku berusia 4 tahun lagi. Buat pertama kalinya, aku menghempaskan pintu tanda marah, aku bermasam muka dengan mama, tak bertegur dengannya sehinggalah dia sendiri yang bercakap dengan aku. BETAPA EGONYA AKU! BETAPA DERHAKANYA AKU!

Ya Allah! Ampunkanlah dosaku! Ampunkanlah aku! Sekarang baru aku sedar, bila aku dikuasai perasaan MARAH, macam-macam perkara yang tak baik berlaku. Macam-macam yang kita fikirkan. Macam-macam yang kita boleh buat! Astaghfirullah hal azim...

Sekarang ini baru aku dapat lihat petunjuk dariNya... bila diri sudah marah, syaitan menguasai kita. Bila diri dah sejuk, mulalah menyesal tak sudah. Aku sedar sekarang yang aku AMAT MENYAYANGI mamaku! Aku tak sampai hati melihat dirinya menderita lagi... cukuplah penyeksaan yang diterima oleh hatinya...

Cukuplah pengorbanannya membesarkan lima orang anak perempuan seorang diri. Cukuplah segala penghinaan yang diterima olehnya hanya kerana dia bergelar "IBU TUNGGAL." Cukuplah pihak-pihak yang suka mengambil kesempatan di atas setiap peluang yang ada...
Cukuplah semuanya!

Kawal lah diri bila marah. Sejukkan dulu hati baru berbincang, baru bertindak. Mengucaplah banyak2, mudah-mudahan kita diberi petunjuk ke jalan yang benar. Ingat, KERANA LIDAH BADAN BINASA.

Itu bukanlah hanya pepatah Melayu, tetapi nabi sendiri ada bersabda bahawasanya ramai manusia masuk ke neraka kerana LIDAH.

Sunday, January 3, 2010

I'm feeling guilty

Suddenly I'm thinking of this very person...
All of sudden, I felt guilty towards her, very, very much guilty!
I don't know why but I'm close to tears
Felt like crying so much when I'm thinking of her

I don't know what is driving me towards her right now...
But I know that I've been ignoring her
TOTALLY ignoring her
I REALLY don't care what happened, is happening, will happen towards her!
Up to a point...I decided
I don't care even if she DIES!

Oh, oh, oh!!
How CRUEL I am!
How EVIL I can be when I'm heartbroken...
When I'm disappointed...
When I'm mad!

Oh, I'm so sorry dear!
I know very much that
You don't know why I hate you so much
Why I've been treating you like this...
I even ignored you when I was sending gifts on facebook...
I know my dear
You ABSOLUTELY have no idea of every action I made
I'm so sorry!!! Please forgive me!

I have only one reason to give you
And I know you know what it is
And I know you can't accept my point
And I know we will continue on like this
I think it will take forever until you realise it

Yes! Yes!
I have no CONCRETE reason for hating that creature,
Plus, you said we don't know how holly that creature is, right?
OK. my dear!
I'm now feeling guilty because
even I love you so much...
even I take care of you more than anyone else...
even I think of you and I cry for you...

There's nothing I can do!
I couldn't help my hatred from exploding...
I couldn't help from ignoring you...
I couldn't direct my heart to dial your number...
Do you know why?
Because I just simply have no heart anymore even deep inside my heart
I LOVE YOU SO MUCH! FOREVER & EVER...

pLEASE...cOME bACK tO rEALITY...i'M bEGGING yOU...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts