Wednesday, October 5, 2011

Kebaikan atau Kebaikkan?

KEBAIKAN atau *KEBAIKKAN?

KEBURUKAN atau *KEBURUKKAN?

KEMASUKAN atau *KEMASUKKAN?


Sebagai ahli bahasa, saya rasa sangat geram bila bahasa tidak digunakan dengan betul terutamanya dalam iklan-iklan di TV, papan iklan, atau media bertulis.

Saya tidak kisah dengan penggunaan bahasa di dalam blog kerana kita semua tahu ia adalah untuk bacaan santai dan tidak formal.

Apa yang jadi masalah adalah bila ia terjadi pada media yang pada saya, ia sepatutnya formal dan pasti akan dapat mempengaruhi orang yang membacanya.

Manakan tidak, kita menganggap jika ia ada di mana-mana, pasti ia betul walaupun sebenarnya tidak!

Saya juga hampir-hampir keliru dengan penggunaan ini kerana ia ada di mana-mana dan disiarkan secara berleluasa. Malah, tidak ramai kawan saya yang menyedarinya menyebabkan saya terpanggil untuk membuka Kamus Dewan Edisi Keempat untuk mengesahkan apa yang saya tahu.

Dan nak tahu apa jawapan kita untuk tiga perkataan itu?

KEBAIKAN

KEBURUKAN

KEMASUKAN

Dan saya cuba cari jika ada perkataan *kebaikkan, *keburukkan, atau *kemasukkan. Malangnya, tiada satu pun yang tercatat di dalam kamus itu. Jika ia tiada, bermakna ia sepatutnya tidak wujud.

Sila betulkan saya jika saya tersilap.

Bahasa sentiasa berubah tetapi setakat yang saya tahu, tiga perkataan yang digunakan berleluasa di papan iklan dan di TV ini tidak wujud dalam Kamus Dewan.

Jadi, rakan pembaca sekalian, mulai hari ini, marilah gunakan bahasa yang betul.

Terima kasih kerana sudi membaca.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts