Friday, November 4, 2011

Sibuk? Apa makna dia?


huwarghhh...penatnya!!! Dalam sebulan ni, rasa macam sibuk giler. Ke sana ke mari dengan berbagai-bagai urusan. Pegi seminar la, pegi dengar ceramah, pegi bayar bil, beli barang dapur, tolong buat dokumen untuk program baru bla blabla...

terlampau sibuk sampai tak sempat nak basuh baju, lipat baju, kemas rumah...dan yang paling penting...

PROPOSAL TAK BERSENTUH LAGI!!! huwarghhhh....

Teringat supervisor cakap dalam seminar hujung minggu hari tu....

"I do not know why they have not defended their proposals yet..."

huhu...aku pun tak tau kenapa. SIBUK sangat ke aku ni? kalau korang baca entri aku yang lepas2, tak habis2 dengan proposal tak siap, kan?



haih, tu lah masalah aku. Aku takde kelas, takde exam, proposal tu je lah yang akan melayakkan aku teruskan kajian dan seterusnya nak dapat skrol sarjana. sebab tu, aku tak habis2 cakap pasal proposal huhu

Oh, apa maksud tajuk aku tu? Apa makna sibuk sebenarnya?

Sebab aku pernah terbaca satu artikel, sebenarnya tiada istilah sibuk pun dalam dunia ni...

Eh, biar betul? Habis, kita ke sana ke mari tu, istilahnya apa? Sibuklah kan?

aku pun tak tau nak komen macam mana kenyataan ni. rasa macam tak logik. nak bagi link untuk korang baca, aku tak tau kat mana sebab aku dah baca lama dulu.

tapi bila fikir2 balik, ada logiknya jugak.

hah? biar betul? maknanya takde istilah sibuk?

yerlah, contohnya kita ada seminar atau kena dengar ceramah. ceramah tu bukannya sepanjang hari pun kan? jadi, kita masih ada masa untuk benda lain bukan? tapi apa kita buat lepas habis ceramah? ok, apa aku buat? aku balik TIDO ler...lepas tu, aku cakap aku sibuk hahaha

Penat kot duk mendengar, kan?

Masa ada kelas dulu, pegi kelas 2 jam jer. Balik tido lagi. hahaha...itulah aku. then, aku cakap aku sibuk, kelas ada hari2...

adoyai, aku memang suka tidur kalau penat sangat. aku rela tak makan. aku lebih rela skip makan dan balik tidur...

walaupun macam ni, aku still rasa istilah sibuk tu masih relevan digunakan dalam situasi aku ni. yerlah, kita cuma nampak kelas 2 jam. kita tak nampak benda tersirat yang lain macam perjalanan nak pegi ke kelas tu, persiapan...dan macam2 lagi.

jadi, apa yang kita nampak tu bukanlah itu semuanya. ada lagi benda lain yang kita tak nampak. (What you see is not always what it is - Aziemah, 2011)


jadi, mari sibukkan diri haha...sibuk2 pun, jangan lupa solat yer...^^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts