Thursday, January 12, 2012

Perkataan Hari Ini: Jangan Tegur!

Semua orang ada kegemaran dia sendiri. Betul tak?

Cuba fikir betul2. Mesti ada benda yang korang suka sangat buat.

Sekarang dah pasti apa perkara yang korang suka tu? Okey, mari aku bagi contoh.

Korang suka sangat makan.


Bayangkan, korang tengah happy menghadap makanan. Baru rasa nak enjoy makan nie, tiba2 ada orang tegur:

"Hish...suka sangat makan!"

Haaa...rasa2nya terbantut tak selera makan korang? Kalau tak, aku memang tabik la pada korang. Tapi kalau aku, memang tersentapla weh.

Apa hal? Suka hati orangla nak makan ke tak nak makan. Bukan pakai duit kau pun. Betul tak?

Okey...contoh seterusnya. Apa ek aku nak bagi contoh? Seboleh-bolehnya aku tak nak bagi contoh yang aku baru alami. So, contoh yang ada kat sini hanya perumpamaan kepada apa yang aku baru alami. Okey.

Contohnya korang suka sangat baca buku. Terutamanya buku komik atau majalah.


Bayangkan, tengah syok2 baca, kawan korang pun tegur...

Mula-mula tak dengar sebab tengah pakai headphone. Korang pun susah-payahla pause lagu dan bukak headphone korang tu. Pastu korang tanya:

"Apa dia?"

"Suka sangat baca komik. Bawak2 la baca buku rujukan ke, kamus ke...blabla"

Korang bayangkan apa rasanya? Dahlah tengah syok feeling2 kelakar baca komik, tetiba nak kena dengar syarahan free? Sentap weh. Apa? Ingat orang yang baca komik ni tak boleh dapat Anugerah Dekan ke? Tak boleh dapat straight As? Bukannya korang tak study langsung. Kadang2 nak berhibur apa salahnya?

Ish...hati aku meronta-ronta nak cerita apa aku alami tadi tapi tak boleh aa beb. Kena jaga sensitiviti masyarakat sekeliling aku. Kang tak pasal2 ada lagi orang bergaduh kat blog aku.


Jadi, aku cuma nak cakap, pada sesiapa yang rasa ringan mulut tu, tak payahlah nak tegur2 orang. Kalau tegur benda yang berfaedah tu betul jugak. Contohnya nak suruh solat ke, mengaji ke, betul jugak....tapi kalau nak tegur pun biarlah dengan cara yang berhemah. Jangan menyakitkan hati jer kerjanya. Kang tak pasal2 ko tegur, lagi orang tu malas nak solat. Tak ke naya?

Orang macam aku ni memang tak boleh ditegur. Benda yang simple2 pun tak boleh. Sebenarnya, aku lagi tak boleh orang tegur benda yg simple2. Aku rasa darah aku boleh menggelegak tetiba jer. Sorrylah weh, aku memang sentap kalau orang nak tegur2 neh.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts