Sunday, December 11, 2011

Tension sebabkan sakit?

Dalam dunia ni, ada macam2 jenis orang. Ada orang yang tak pernah sakit pun (macam Firaun), ada orang yang jarang2 giler sakit, dan ada orang yang selalu sakit.

Sakit pulak ada macam2 jenis. Sakit berat dan sakit ringan-ringan. Selalunya orang tak pedulikan sangat orang yang sakit sikit-sikit ni.

Tapi...meh aku nak cakap sikit pasal sakit ringan ni...




Sebenarnya, aku termasuk dalam golongan yang selalu sakit ringan ni. Contohnya sakit kepala, senak perut, lenguh-lenguh, blablabla....

Sebenarnya kan, lagi tension kalau sakit yang macam ni. Sebab?

Orang boleh fikir yang kita ni mengada-ngada. Sakit sikit jer tapi nak komplen. Orang yang kena kanser lagi sakit tau.

Betullah tu.

Tapi kan...memang tensen kalo kerap sakit ni. Sakit sikit-sikit jer tapi itulah yang menghalang kita dari nak buat kerja huhuhu

Mak aku selalu cakap, "Itulah, jangan tension2, nanti senang jatuh sakit."

Betul apa mak aku cakap. Kalau aku tension, tak pun sakit hati dengan orang, aku boleh kena sakit kepala yang teruk, sakit perut, selsema....dan macam2 lagi.

huhu sebenarnya apa yang aku nak cakap ni?

Aku cuma nak bagitau, dalam dunia ni, ada orang mengada-ngada macam aku. Antibodi tak kuat walaupun dah makan vitamin C. Sikit-sikit sakit. Sakit yang ringan2 jer tapi aku tetap rasa terseksa...

 Selalu kalau sakit kepala, aku letak minyak cap kapak. Atas kepala, seluruh muka, aku buat toner je minyak neh. Pastu, kalau tak hilang2 jugak, aku pegi tido. Tapi, kadang2, masa tido pun boleh tersedar sebab kepala sakit sangat.
So, aku akan bangun dan telan panadol sebijik. Kalau dalam masa 5 jam tak hilang jugak lagi, aku telan sebijik lagi.

Yer, aku tau. Telan panadol tu tak elok. Merosakkan sistem saraf...semualah.

Tapi ini yang aku nak sampaikan, korang tak rasa apa aku rasa. Yer, aku tau, korang pun pernah sakit kepala, tak telan panadol pun boleh hilang. Tapi kalau 3 hari tak hilang jugak nak buat apa? Terbaring jer tak buat kerja?

Ops...tapi aku still nak nasihatkan, janganlah makan panadol selalu. Memang ada kesan buruknya. Yang aku boleh nampak sekarang, aku selalu terlupa benda penting. Nampaknya saraf aku dah banyak putus. heheehe.

Yang paling penting kalau tak nak sakit, cubalah jangan stress, jangan tension. InsyaAllah tak sakit.


psst...aku selalu sakit sebab stress huhu 
Atas meja ada Vicks Inhaler. Sebelah kanan ada minyak cap kapak ngan balm pala. Sambil wat keja, sambil sapu ubat huhu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts