Monday, October 31, 2011

Movie Review - 2 Alam (2010)


2 Alam? Apa sebenarnya maksud 2 Alam? Apa maksud dia sebenarnya?

Itulah yang aku tertanya-tanya dan sebenarnya aku nak tengok sangat cerita ni masa dia keluar tahun 2010 dulu.

Lepas tu, banyak giler kontroversi cerita ni sebab penerbit dia, Dr Rozmey cakap cerita ni bakal pecah panggung hingga RM40 juta.

Jelas sekali, dia mendapat kritikan yang sangat sangat hebat dan dahsyat dari semua orang terutamanya pihak media.

Disebabkan itulah, dari aku nak tengok tak jadi nak tengok. Tapi akhirnya, baru-baru ini aku dapat tengok jugak kat youtube hahaha.

Tak perlulah aku nak cerita kronologi cerita dia kan...nanti pandai-pandailah korang tengok sendiri. Aku cuma nak komen dari segi sinematografi jer (eh, betul ke apa aku tulis ni? ah, lantaklah)

Meh, aku nak cakap ikut nombor:

1. Mula-mula sekali, aku tak suka orang yang nyanyi lagu Salam Terakhir tu...sebab aku peminat Sudirman. Jadi, aku rasa tak boleh nak terima orang lain nyanyi lagu dia (macam main-main jer)...dan yang paling mengejutkan, orang tu adalah penyanyi terkenal!

2. Aku tak suka muzik dia yang macam seram masa babak yang ada jenazah tu. Aku rasa tak kena sangat muzik tu dengan cerita ni. Tapi, sebab nak tahu kenapa, aku pun tanya ngan encik google. Oh, rupa-rupanya genre dia cerita seram. Tapi aku rasa cam tak kena kot. Maybe kalau dia cakap lebih kepada keinsafan dan muzik dia kena, baru ok!

3. Macam tak logik pulak, pondan tu boleh jadi penyanyi terkenal. hadoi hahaha...seriuslah. Kalau cakap pelakon ke, maybe acceptable kot.

4. Ada babak yang macam tak perlu ada pun. Contoh, flashback lepas si Amy masuk surat khabar (pengakuan: saya lelaki). Tak taulah sebenarnya dia menyesal ke apa...

Okey okey...macam tak adillah pulak. Asyik kutuk jer kan? Confirm korang dah meluat baca komen kat website lain pasal movie ni. Semua mengutuk cerita ni! Seriuslah weh...kenapa asyik nak kutuk jer? Inilah orang kita. Asal ada orang nak cipta kejayaan, dikutuknya habis-habisan. Bukannya nak tolong orang yang baru nak naik ni.

Waaahh, habislah aku kena fire lepas ni sebab back-up Dr Rozmey tapi sebenarnya kan, cerita ni SANGAT BEST!!!

Cuba, cuba korang letak tepi semua elemen sinematografi yang aku cakap kat atas tu. Tengok pada jalan cerita dia...aku pun boleh rasa insaf tengok cerita ni tau tak...

Yerlah, babak kat katil tu memangla tak perlu. Tapi tengokla kat babak jenazah tu. Ada banyak pengajarannya. Apa dia? Malas aku nak tulis. Tulis panjang2 tapi kalau tak hayati jugak cerita tu, tak guna jugak.

Opss...sorry. Jangan marah kalau aku terkasar bahasa. Tapi, korang faham tak apa konsep 2 Alam tu? Satu alam masa dia hidup. Satu lagi lepas dia mati.

Oh, korang kutuk2 sangat sebab takut dengan bayangan dosa sendiri ke?

Huwaaahh...panas nih. Memang panas! Yerla, aku pun ada dosa. Sebab tu aku cakap aku rasa insaf tengok cerita ni okey? Dia mengingatkan kita pada kematian.

Janganlah sebab Dr tu nak bangga diri yang cerita dia boleh pecah panggung, korang tak nak tengok langsung nilai yang ada dalam cerita ni?

Well, well, sebenarnya rasa nak tulis banyak lagi tapi takut korang dah penat nak baca.

Jadi, apa kata korang tengok dulu cerita ni dan mari kongsi apa pendapat korang?

Rating: 6/10



2 comments:

En. Kronik said...

guwa nak tgk sambil tido bole? haha..

Aziemah Gekozen Great Eastern Takaful said...

sambil tido? aiyayai...tak nampak apa dah, hahaha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts