Friday, August 12, 2011

Aku Sangat Suka Kucing

Dah lama sebenarnya nak tulis pasal kucing...tapi terpaksa tangguhkan sebab internet lambat. Sekarang dah ada internet laju, bolehlah letak gambar kucing sebanyak-banyaknya...hahaha


Aku suka giler ngan kucing. Mungkin sebab dia manja...well, kucing memang manja dengan aku haha... Mana-mana aku pergi, kalau ada kucing, mesti aku nak tegur dia.

Kat rumah dah ada banyak kucing yang bersilih ganti. Ada yang dibawak balik, ada yang datang sendiri, ada yang hilang, ada yang mati...macam-macam ada. Jadi, aku nak perkenalkan kucing-kucing yang pernah ada kat rumah aku.....jeng jeng jeng

1. Cik Teh

haha...taulah, tak kreatif langsung bagi nama kucing. Kucing nie dinamakan Cik Teh sebab bulu dia putih bersih...(walaupun sebenarnya dia jantan...) hehe


Cik Teh nampak jer macam nie tapi sebenarnya dia agak berat. and hobi dia? Dia suka gigit kaki orang...ish ish...nanti kalau dia lalu sebelah masa aku tengah masak ke, tengah basuh pinggan atau tengah makan, tak semena-mena dia gigit kaki...memang bezt la...hahaha sakit dowh, bukan main2...and bukan semua orang boleh riba dia sebab dia memang akan gigit sesape jer...


Masa nie Cik Teh dah tua...satu hari tue, dengar khabar dia tak balik-balik rumah dah 2 minggu. Dia bukan jenis yang tak balik rumah. So, kami anggap dia dah mati. Kan orang kata, kalau kucing sakit, dia takkan balik rumah sebab dia tak nak tuan dia sedih....huhu

Kami tetap sedih di atas kehilangan Cik Teh...

2. Kira

Masa nie rumah aku takde kucing and tetiba aku rasa rindu giler nak bela kucing. Yerla, tengah cuti sem, takde kucing, boringnyer...satu hari, aku ternampak kucing nie kat dewan orang ramai. Manja giler...siap datang duduk kat kerusi sebelah lagi...dahlah warna oren (aku suke giler kucing oren)...apa lagi, aku kidnap lah...haha sebab tengok dia macam takde tuan jer...

Dia diberi nama Kira sebab masa nie aku dengan adik tengah giler tengok cerita Death Note...haha...telinga dia tak macam kucing lain. Telinga dia straight ke depan...



Kira sangat suka duduk dekat peralatan elektrik. Tak taulah kenapa...suke sangat duduk dekat-dekat....

tapi...satu je perangai dia yang tak boleh nak ubah. Dia akan duduk jer dalam rumah. Takkan keluar pun dari rumah. Maknanya? Kencing dalam rumah...adoii...harap jer comel. Mungkin sebab tue dia kena buang kot? Tapi kitorang tetap jaga dia and cuba latih dia keluar.


Tengok...aku tengah wat keja, dia boleh naik and pi tido kat laptop? ish ish....


Satu malam, aku letak dia kat luar sebab nak suruh dia kencing kat tanah...pagi esoknya, cari2 dah tak ada...mungkin ada orang lain kidnap kot sebab comel sangat...huhu...tengoklah ekor dia, belang2...comel sangat...takpelah...sini bukan tempat dia...2 minggu jer sempat bela dia tapi rindu sangat dekat Kira..huhu


3. Cik Tam and Black

Satu hari, tiba-tiba ada sekor kucing corak tak cantik sangat masuk survey dalam rumah. Mula2 nak halau tapi mak cakap biar je...alih2 dia turun balik, naik bawak anak sekor warna hitam legam...ah, takkan nak bela kucing huduh nie? haha..boleh tak aku fikir macam tue tapi akhirnya kitorang bela jugak...



Mak dia aku panggil Cik Tam sebab hitam macam tue and anak dia aku panggil Black sebab all-black...haha...sama jer maksud hitam dengan black kan? kan? ape la tak kreatifnya aku bagi nama tapi aku tak suka nak bagi nama orang kat kucing...takkan nak panggil abdul ke apa kan? haha...nama buah lagi la pelik...



2 beranak nie memang menikus...tengoklah dua-dua ekor duk perhatikan hamster yang tengah bahagia bermain dalam sangkar tue...



Black ingat dia boleh ambik kot hamster tue hahaha....Bila aku keluarkan hamster and bagi kat Cik Tam, dia lari weh...haha tak tipu punye...tapi Black tak lari...mujur dia tak terkam hamster tue...


Tengok la...macam nie la tiap-tiap malam...kan hamster aktif waktu malam...haha...memang rasa terhibur tengok gelagat dua ekor nie....



Satu hari Cik Tam beranak 3 ekor. Anak dia sume warna lain2...yang peliknya, sekor warna putih haha...tapi sume anak dia dah tak ada...2 ekor mati and sekor lagi kena buang sebab selalu berak and kencing dalam rumah...


tapi maybe Cik Tam tak kisah pun sebab dia lagi sayangkan Black. Nampak sangat dia duk jaga Black. Kadang-kadang Cik Tam wat tatau je ngan anak2 kecik yang mintak susu. Ish, Cik Tam Cik Tam...


Cik Tam suka duduk atas kain baru atau atas beg...hermn...satu hari dapat berita sedih. Ada jiran nampak dia dilanggar kereta. Aku cakap mungkin kucing lain kot, tapi Cik Tam takde balik pun sejak hari tue...huhu Cik Tam, kau di dalam kenangan...




Akhirnya? Ini jerlah yang tinggal kat rumah aku...si Black! haha...aku sayang sangat kat dia! Ada sekali masa dia kecik, dia demam...maybe sebab patah kaki ke tatau la...hampir 3 hari dia tak makan dan setiap hari, dia makin tak boleh nak bergerak...



Aku sampai menangis cakap janganlah mati Black...huhu...hampir2 nak bagi dia telan Panadol. Akhirnya, aku ambik dia, pegi basahkan muka dia, sebab badan dia memang panas, suap air kat dia, bagi dia makan sikit2...lama2 dia sihat balik...suka giler aku masa tue....uhuhu



Tengoklah...dah membesar sekarang. Hitam sehitamnya...haha..hari tue dia bawak balik awek and awek dia ngah bunting tapi yang tak beztnya...dia suke kencing merata. Apa lagi, terus dibuanglah...sayang memang sayang sebab itu zuriatnya hehe...tapi dah merata-rata dia kencing...kesian kat Black sebab balik2 dia cari awek dia, tapi tak jumpa...nampak jugak dia macam sedih tapi takpe Black, kucing betina bukan sekor, kan? hahaha



Nie masa Black kecik lagi....comey kan? hahaha... Lagi satu dia nie unik. Well, apa yang uniknya? Sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata hahaha...


Dia macam okey je duduk dalam bekas nie..takde tanda2 nak keluar pown haha


"Apelah tuan aku nie...takpelah, pura2 suka untuk buat dia gembira..."


Nie masa dia lagi kecik...mase sebelum dia demam kot...

Aku paksa dia terjun ikut tingkap nie..yerla..kucing jantan kena berani, kan? haha...tinggi kot tingkap nie..kesian dia takut...


Black pun macam Kira jugak, suka duduk dekat orang buat kerja...

Tengoklah...dia naik atas meja, pegi tidur kat atas buku tue...adoi...sabor jer lah...

Haa...nie favourite spot dia dari kecik sampaila sekarang...ada orang ke, takde orang ke, dia tetap akan pegi duduk kat sofa nie untuk berehat dan tidur....

haha...Black! I love you!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts