Thursday, May 31, 2012

Susah bila tak boleh terima "rejection"

Ya, sebagai pelajar sepenuh masa, dah tentu entri aku mesti berkait dengan student life hehehe

Minta maaflah. Otak aku masih belum berkembang ke dunia pekerjaan. Masih di takuk yang sama. Masih di bawah tempurung dunia pelajar.

Baiklah, mari kita bincangkan tajuk di atas (wah, dah macam nak jawab esei dalam peperiksaan! hahaha)

Ya, memang susah bagi kita nak terima hakikat sebenar, yang berlaku.
Tambahan pulak, apa yang berlaku tu memang pahit untuk ditelan. Sukar untuk hati menerima apa yang nyata.

Apalah yang aku duk bebel ni kan?

Hurmn, tadi aku duduk belek2 balik folder yang aku simpan semua draft untuk proposal aku 

(Aih, cakap pasal proposal lagi? Takde benda lain ke nak cakap?)

Sebab tu aku cakap awal2 tadi, memang itu jer lah topik aku selagi aku tak habiskan tesis huhuhu

Sejujurnya, aku tersangatlah teringin nak habiskan belajar dan ada pekerjaan. Teringin nak ada duit gaji sendiri. Teringin nak ada kenderaan, rumah sendiri. Dan macam2 lagilah!

Tapi, semua tu takkan jadi nyata selagi aku belum berjaya tamatkan pengajian aku ni. huhu

Aku sedar, teramatlah sedar. Aku dah lama melarikan diri dari pensyarah aku. Okey, dah 3 bulan! Tak pernah aku buat kerja teruk macam ni.

Dulu, aku seorang pelajar yang sentiasa berdedikasi terhadap kerja yang diberi. Tapi, tapi sekarang ni...

Aku tau. Aku jadi macam ni sejak aku gagal dalam presentation hari tu. Well, sebenarnya bukanlah gagal sepenuhnya. Aku hanya perlu buat minor correction dan present balik. Itu keputusan penuh.

Tapi, memang jelas lagi nyata, aku terasa seperti di"reject". Dan aku tak boleh nak terima hakikat tu.

Sekarang ni, sepatutnya aku dah di tahap terakhir untuk proposal aku sebab minggu depan aku dah kena hantar intention to submit proposal. Tapi aku masih tak buat apa2.

Yes, literally...Aku memang tak buat apa2 sejak 3 bulan lepas!

Ya, aku memang ada baca journal2 dan artikel2. Tapi aku memang tak tulis apa2 pun. 

Sebenarnya, aku dah takut. Aku dah tak berani nak buat apa2 pada proposal aku tu. Dalam kata lain, tak tau dah nak buat apa. Buntu. Titik. Noktah. Aku takut kena reject lagi!

Aih, apakah ini sejenis trauma? Sejenis penyakit baru?

After-effect-of-failing-proposal-defence? Proposal-rejection-trauma?

Urghhh...apa aku buat ni??? huwaaaa!!!

Tarik diri? Ya, aku pernah terfikir. Banyak kali. Tapi sekarang dah terlambat. Sangat terlambat.

Sebabnya aku dah terikat dengan satu organisasi yang berikan aku pinjaman pelajaran. Jadi, nak tak nak terpaksalah teruskan juga (eh, bukan aku tak ikhlas. cuma secara tak langsung, ia jadi pendorong untuk aku teruskan dan tak jadi berhenti)

Tapi masalah lain pulak timbul. Masa yang aku ada hanyalah hingga hujung tahun ni. aaaargghhh

Macam mana? Proposal aku ni hanya akan dibentangkan pada bulan tujuh nanti. Kalau lepas, mungkin aku dapat teruskan, dan mungkin berjaya habis tahun ni. Tapi, kalau tak lepas, macam mana?

Aih, kalau tak lepas, rasanya aku patut batalkan aje pengajian ni. Tapi pinjaman tu macam mana? Sia2lah. Kena bayar balik lagi. Hurmn....

Sorry sebab aku tulis panjang sangat (kalau korang berjaya baca sampai sini, memang tabiklah...).
Tapi inilah gunanya blog kan? Tempat meluahkan perasaan. A public diary. Tengok saja header aku tu: When Emotions Are Talking. Bila emosi berbicara.

So, sekarang ni aku memang meluahkan perasaan habis-habisan huhu.

Sejujurnya, aku memang nak siapkan tesis dengan jayanya. Dan aku amat berharap yang pensyarah aku masih okey dengan aku.

Nak tau tak, hari tu dia ternampak kawan aku kat fakulti. Dia pun tanya:

"Where is Aziemah? Is she around here or in her hometown?"

Kawan aku tersengih jer. Tak tau dan tak berani nak jawab apa. Pastu pensyarah aku tanya lagi.

"Did she get married or what???"

Aaaaa....

Kelakar pun ada bila dengar kawan aku cerita. Mintak maaf banyak2 huhu

Aku tau, pensyarah aku tu memang ambil berat. Cuma aku je yang bermasalah. Huhuhu. Harap sangat yang dia tak marah aku. Hari tu dah kena marah, tapi yang membina la kan.

Hurmn, harap2 semuanya berjalan lancar. Tolong doakan ya. Terima kasih ^^,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts