Friday, August 19, 2011

Aku dan Pensyarah...


"Honestly, what have you been doing?"

(Aku sengih...bukan sebab aku tak faham tapi sebab aku tatau nak jawab apa)

"You only stay at home right? Or did you go anywhere?"

(Aku angguk. Kemudian geleng...)

"You only stay at home right?"

(Beliau mengulangi soalan sambil memandang tepat ke arah aku yang dah tak berani nak angkat muka...)

"Yes, yes. I didn't go anywhere. I just stay at home and doing the works that you gave me."

(Dia pandang aku. Aku tau dia geram sebab aku hanya menumpukan pada kerja admin dan bukannya buat proposal seperti yang dia harapkan)

"So, what actually you have been doing? Other than that work?"

(Ah sudah! Apa aku nak kelentong ni. Dalam kepala terbayang aktiviti-aktiviti aku selama ni. Tengok movie, baca blog orang sampai berjam-jam, download movie lagi, tengok movie lagi, baca buku cerita, komik, novel tapi satu research article pun aku tak baca. Takkan aku nak bagitau dia semua tu??? Mampuslah jawabnya)

"Aziemah, I know you have not been reading. So, what actually did you do?"

(Soalan sama yang jelas memerangkap aku...aku terperangkap dengan tindakan aku sendiri. Takut dia tanya lagi, aku pun jawab dengan memandang ke meja)

"Thinking."

"Thinking? Only thinking? Not reading?"

"Yes. I only think but..."

(Dia melepaskan keluhan. Nampak gaya macam aku sudah tidak boleh diselamatkan melainkan aku sendiri yang berubah. Tapi masalahnya, aku dah takde semangat untuk meneruskan pengajian ni. Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin sebab kami kena berdikari sendiri. Aku perlukan bimbingan! Tapi aku tau dia sibuk dan aku tahu dia tak dapat nak bimbing aku kalau aku sendiri tak berusaha.)

(Lagipun, aku juga terpaksa bekerja untuk menampung perbelanjaan harian, duit sewa bulanan, blablabla... Jadi, aku kekurangan masa untuk semua itu, sebenarnya. Menonton movie semua tu hanyalah pada waktu rehat aku. Pada waktu aku stress membuat kerja yang banyak...)

(Tiba-tiba dia menyambung kata-katanya. Aku tersentak dari lamunan)

"I understand you need money. I know you have to work but you shouldn't neglect your study."

(Ah, terasa dia boleh membaca fikiranku. Aku tau bukan niat dia untuk membuat aku rasa tertekan. Sebenarnya dia ambil berat perihalku. Aku faham sangat.)

"Yes. Okay, I understand."

(Aku memandang dia sambil tersengih. Rasa nak menangis pun ada. Disebabkan kebodohan sendiri yang tak tau nak mendisiplinkan diri.)

(Soalan cepu mas yang dia tanya aku...)



Sekarang aku perlukan masa untuk memotivasikan diri kembali. Terlalu banyak tekanan yang aku terima. Pernah terdetik untuk berhenti tapi aku tahu, keadaan di luar sana juga sukar. Jadi aku harus menghadapinya juga.

huhu...rindu zaman dapat biasiswa. tak payah fikir pasal duit...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts