Thursday, August 11, 2011

Pekara yang kalau kita tak buat kena marah...


Ada beberapa perkara kat rumah yang kalau kita buat, orang tak perasan pun tapi kalau kita tak buat, orang perasan dan kadang-kadang siap kena marah lagi. Apa dia?

1. Kemas Rumah

Haa...kalau kita kemas barang2 yang bersepah kat lantai, kutip balik buku2 yang berselerak, susun balik barang2 atas meja ke...orang tak perasan pun. Orang akan ingat, macam tu lah keadaannya. Takde orang yang sepahkan pun...padahal, kita dah penat2 kemas.

Apa jadi kalau kita tak kemaskan? Bersepah! Kena bebel la jawabnya.

2. Sapu Sampah/Debu dan sewaktu dengannya

Kalau kita sapu lantai, automatik takde habuk, sampah kecik2 maupun besar. Bila orang tengok, orang tak fikir pun yang kita dah sapu. Orang tak heran pun...tapi cuba kalau tak sapu seminggu?

Apa jadi? "Apa ni? Melekat kat kaki! Tak reti nak sapu ke?" kan? kan?

3. Basuh Pinggan

Orang tak perasan pun kita dah basuh pinggan ke tak. Orang masuk dapur, tengok sinki kosong. Basuh tangan. Takde pun nak terfikir dia sendiri dah basuh pinggan ke belum...kan? kan?

Cuba kalau kita tak basuh pinggan? Penuh sinki tu...hish, anak dara apa lah macam nie.

4. Cuci Bilik Air

Kalau kita dah cuci bilik air tu, orang takkan tau yang bilik air tu boleh jadi kotor dan berlumut. Sebab kita yang sensitif nie dah cuci awal2...tapi cuba kalau kita sibuk dan tak sempat nak cuci bilik air...

Hitam, berlumut, penuh daki2 kat lantai dan dinding bilik air tue...aaa, masa tu baru kelam-kabut nak menyental. Kalau bakal mertua datang, mau tak jadi nak hantar rombongan...ish ish macam nie ke nak jadi menantu?


hermn...sebenarnya tulisan nie hanya untuk suka-suka. takde kena mengena dengan yang hidup atau pun yang dah mati. Dah lama terfikir nak tulis pasal benda nie. Dah bertahun-tahun sebenarnya. Nie baru berkesempatan untuk meluahkan segalanya.

Apa yang saya cuba nak sampaikan...Kita kena buat semua nie dengan hati yang ikhlas. Bukan sebab orang lain. Kita kemas rumah, sapu lantai, basuh pinggan, cuci bilik air, semuanya untuk keselesaan diri sendiri dan juga orang lain. Kalau kita ikhlas, kita takkan kisah kalau takde orang nak puji ke apa...kan?

Nie sebenarnya pesanan untuk diri saya sendiri juga...sebab dulu rasa tak puas hati bila mak marah kalau tak sapu lantai...hehe tapi sekarang baru nampak apa yang tersirat...

renung-renungkan...

2 comments:

Anarif88 said...

huargh3. ok2, on behalf of myself, i apologize my fren. mmg ko la org plg rajin dlm rumah ni. hahahahah

Aziemah Gekozen Great Eastern Takaful said...

aiyark...ak bukan cakap kat sesapa kat umah kita nie la..hoho...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts