Wednesday, August 24, 2011

Ye Ke Jalan Cerita Korea Sama Je???

Sebenarnya dah lama aku nak tulis pasal benda nie...(Mukadimah sama jer setiap kali hehehe)

Okey, sebelum aku teruskan, aku mengaku, AKU ADALAH PEMINAT giler CERITA KOREA! Puas hati hahaha. So, aku memang tak puas hati kalau ada orang kutuk-kutuk cerita Korea dan jugak mamat-mamat jambu Korea!


Eh, aku bukan tengok cerita Korea je tau. Semua cerita aku layan jer...Hollywood? Bollywood? (dulu-dulu la kan)...Indon, Filipina, Thailand, Melayu, Cina...eh, pendek kata semua aku layanlah!

Okay, so what's the point aku tulis pasal aku tengok semua cerita pelbagai bangsa nie? Aku nak bidas cakap orang: CERITA KOREA, JALAN CERITA DIA SAMA JER...


Selalulah ada sorang perempuan miskin, terjumpa lelaki kaya yang 'dingin'. Pastu kawan lelaki kaya nie tetiba nak kat pompuan nie...blablabla

Hahaha Kalau nak tahu, memang pun jalan cerita diorang sama jer. Aku pernah tertengok kat KBS World. Diorang ada satu AKADEMI PENULISAN. Khas untuk orang belajar buat skrip dan sebagainya. Dan pengajar dia sendiri cakap (dalam bahasa Korea la kan):

"Plot untuk setiap cerita memang sama. Cuma kami mahu lihat kreativiti penulis itu untuk mengolah ceritanya supaya jadi lebih menarik."


Hah, puas hati?? Sukalah tue bila ada fakta yang menyokong jalan cerita Korea sama jer. Tapi walaupun sama, tetap menarik hati tau!

Haaa! Satu lagi, ingat cerita Korea je ke sama? Cerita lain pun SAMA jer lah. Tak nampak ke?

Kalau cerita Bollywood, selalulah pasal cinta terhalang disebabkan kasta yang berlainan. Tau tak kasta tu apa? Alah, senang cerita orang kaya dengan miskin.

Kalau cerita omputih pulak, memang sama! Sangat sama sampai aku pun dah meluat nak layan Hollywood ni. Bila orang cakap cerita tu best, cerita ni best, best pada apa? Effect jer lebih!

Kalau cerita yang ada kaitan dengan masa lampau, mesti nak ada sorang orang tua yang ceritakan apa yang sebenarnya berlaku. Orang tua tu pulak, kadang2 cakap takde butir bicara sebab dah takde gigi atau suara dah terketar-ketar sebab tua sangat. Ada tu, dekat nak mati baru nak cerita hal sebenar.

Tak caya? Cuba tengok contoh dalam Forbidden Kingdom. Eh, nyampah lah cite ni! Dahlah citer kungfu, tetiba hero dia orang putih? Pantang betul aku tengok cite kungfu bukan orang cina yang heronya!


Citer Indon lagilah sama jalan ceritanya! Sama lah dengan citer Filipina. Hatta, cerita Melayu pun. Habis? Kenapa orang tetap tengok? Sebabnya, kita nak tengok macam mana kreativiti penulis skrip dan pengarah mengolah cerita tu. Arasto? Faham tak?

Lagi satu, cuba tengok realiti kehidupan. Hidup kita dengan orang lain takdelah beza sangat. Sama jer jalan ceritanya. Lahir, besar, pergi sekolah, belajar, kerja, kahwin, dapat anak, dapat harta, mati. Apa yang berbeza? Pengalaman kita. Apa yang kita lalui itulah yang berbeza. Jalan cerita? Tetap sama!

Haha..mamat jambu korang cakap? Jambu ke? Sekurang-kurangnya, diorang tu walaupun nampak lembut, tetap masuk ARMY. Army diorang bukan macam PLKN kita. Diorang betul-betul masuk tentera. Angkat senjata. Masuk hutan. So? Apa yang jambu tentang diorang? Secantik-cantik Lee Jun Ki tu pun masuk army jugak. Korang ada?



Eh, aku tau. Itu yang korang BENCI sangat kan? Sebab gadis Melayu selalu bandingkan Lelaki Korea dengan Lelaki Melayu! Apalah nak benci sangat? Tak luak pun gadis Melayu kat sini. Bukannya kitorang pergi Korea untuk kahwin dengan diorang pun.

Kalau pun Lee Jun Ki tu nak kahwin dengan aku, aku pun tak berani kot. Budaya diorang lagi dahsyat dari kita. Nak kena belajar bahasa lagi semua..oh!

So, jangan bimbang yer lelaki2 di Malaysia. Tak luak pun kalau kitorang minat giler kat mamat Jambu Korea dan cerita yang dilakonkan mereka...

Eh, betul ke kalau Lee Jun Ki nak kahwin dengan aku, aku tak nak??? eh eh..jap jap haahahaha


Aku betul-betul harap lepas nie korang bukalah mata dan minda tu sikit.

Parachute works best when it is opened.
Mind works best when it is used.

7 comments:

syu said...

hehe. perasan gak jalan cite korea nie same je. tapi orang still nak tengok jgk sbb love story dorang yang suweet tu:)

Anonymous said...

sokong! jalan citer korea endng same!

Nurul Akmaniza said...

sebagai salah seorang peminat tegar K-POP, sesungguhnya sy sangat bersetuju dengan pandangan anda!!!!! hehehehe :)

Aziemah Gekozen Great Eastern Takaful said...

syura: betul2, sweet sangat hehehe

akito: haha, biasalah...

akmaniza: yezza, thanx! XD

Anonymous said...

hahaha..azie dengan lee jun ki nya..^^

Aziemah Gekozen Great Eastern Takaful said...

hahaha..of course. Saranghe Lee Jun Ki forever muahaha

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

Popular Posts